دونالد ترامپ، ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا و SpaceX را به عنوان مشاور در دو کمیته خود در نظر گرفته است. ایلان ماسک در حال حاضر عضو هیئت مشاوره اقتصادی و نیز کارآفرینی مشاغل تولیدی دولت ترامپ است. وی در دو نوبت جداگانه با ترامپ دیدار داشت. اولین بار در دیدار رهبران فناوری در نیویورک و دیگری، اوایل هفته جاری در کاخ سفید. همانطور که در شعارهای تبلیغاتی ترامپ دیدیم یکی از مباحث اصلی وی درباره ایجاد اشتغال و بحث تولید درآمریکا بود. وی مبازرات انتخاباتی خود را بر پایه همین اصول بنا کرد و خواستار بازگرداندن مشاغل و تولیدات داخلی در آمریکا بود. وی در حال حاضر وارد کنندگان محصولات خارجی را به دادن مالیات های سنگین تهدید کرده است، در حالیکه به کمپانیهایی که کارخانه های خود را در آمریکا دایر کرده و از نیروی آمریکایی استفاده کنند، تسهیلات مالیاتی قابل توجهی قائل شده است.
اگرچه به نظر می رسد که دیدگاههای تولیدی ماسک و ترامپ هم راستا هستند ولی مواضع این دو در خصوص مسائل تولیدی و زیست محیطی با هم تناقض دارد. در پس همه این مباحث، تسلا در حال ساخت کارخانه عظیم باطری سازی خود در نوادا است. انتظار میرود تا پایان 2020 که اتمام پروژه ساخت گیگا فکتوری در نوادا میباشد، استخدام 6500 نفر نیروی کار در آن عملی شود. اگر گیگا فکتوری تا سال 2020 تکمیل شود، از آن پس شاهد کاهش 30 درصدی قیمت تمام شده باتری خودروهای تسلا خواهیم بود. البته این تمام ماجرا نیست، چرا که ایلان ماسک در تلاش است با توسعه فناوری های سبز مبتنی بر باتری های خود، از نور خورشید برای ذخیره سازی انرژی در باتری ها به منظور استفاده در ساعات تاریکی استفاده کند و بدین ترتیب تولید برق از سوخت های فسیلی را کاهش دهد.
تسلا همچنین به تازگی کارخانه سولار سیتی در بوفالو نیویورک را نهایی کرده و قصد دارد این موفقیت را جشن بگیرد. در همین راستا این شرکت نصب و راه اندازی سیستم خورشیدی را از نوامبر گذشته در دستور کار خود قرار داده است. در این کارخانه انتظار می رود 1460 نفر مشغول به کار شوند.
اما ماسک به عنوان یک انسان جاه طلبی شهرتی جهانی دارد. او در حالی که از تولیدات مستقر در ایالات متحده حمایت میکند، قصد دارد تا این ساخت و ساز را به خارج از مرزها بگستراند.
خارج از مرزها
ایلان ماسک در ماه نوامبر در سخنرانی خود اعلام نمود که دومین خبر درباره گیگا فکتوری در راه است، تسلا قصد دارد در اروپا نیز کارخانه های باطریسازی و صنایع خودرو سازی خود را راه اندازی کند. وی در آن زمان خاطر نشان کرد که تسلا به داشتن حداقل یک کارخانه، نه چندین کارخانه در آینده ای نزدیک در اروپا امیدوار است. وی همچنین اضافه کرد که سال 2017 برای کارخانه های گیگا فکتوری سالی پر از شگفتی هاست.
در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است که مقامات فنلاندی از شهر Vaasa در حال متقاعد کردن تسلا برای ساخت کارخانه در این کشور هستند. زمانی که بازارهای نوظهور خود را نشان دادند و تولید باتریهای لیتیوم-یون افزایش یافت، برخی از انواع این محصول مناسبتر از نمونههای دیگر آن شدند. در صورت ساخت کارخانه در شهر Vaasa، این کارخانه به معدن لیتیوم که در نزدیکی این شهر قرار دارد دسترسی راحت و ارزانی خواهند داشت.
تسلا پاسخی درباره اینکه آیا این طرح هنوز هم در دولت از ترامپ معتبر خواهد بود، نداده است.
با در نظر گرفتن اینکه اروپا در بازار خودروهای الکتریکی(EV) در جهان رتبه دوم را دارد، تسلا امیدوار است که بتواند در خارج از مرزهای آمریکا شتابی روزافزون داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر باید بگوییم که در رنکینگ بازار خودروهای الکتریکی ، چین در رتبه نخست قراردارد و نروژ و آمریکا در رتبه سوم و چهارم قرار دارند. در واقع، در سال 2014، خودرو مدل S تسلا در نروژ ، فروش رتبه اول را داشته است.
جمعه گذشته تسلا قرارداد سفارش خود را با یک تولید کننده قطعات آلمانی لغو نمود، اما صریحا اعلام کرد که این لغو سفارش به نظریات ترامپ در امر تولید داخلی مربوط نمیشود.
به نقل از سخنگوی تسلا به رویترز : ” دلیل اصلی لغو سفارش، رعایت نکردن استانداردهای لازم از سوی کمپانی آلمانی بود و ربطی به فشار های سیاسی ندارد”
ایلان ماسک و صنعت رباتیک
اما شاید از مهمترین جاه طلبی های تولید جهانی ایلان ماسک بتوان از سرمایه گذاری اش در اتوماسیون و مکانیزاسیون کارها نام برد. مسئله ای که از نظر ترامپ مردود است زیرا آنطور که در همه سخنرانی هایش عنوان کرده، آن را باعث کاهش مشاغل میداند، مخصوصا اتوماسیون در صنعت خودرو سازی.
با این حال ایلان ماسک گفته است که قصد دارد برای سرعت بخشیدن به روند تولید خودروهای تسلا، از اتوماسیون بیشتری در کارخانه های خودروسازی بهره ببرد. در حال حاضر 580 بازوی رباتیکی اتومبیل های مدل X و مدل S تسلا را در کارخانه تسلا در فرمونت کالیفرنیا مونتاژ میکنند. ماسک در مصاحبه ای که در سپتامبر انجام داد خاطر نشان کرده که این کمپانی را به سمت اتوماسیون بیشتر برای افزایش تولید و بهبود کارایی و سرعت کارخانه ، هدایت خواهند کرد. ماسک گفت : “ما کارخانه ای را که در ان ماشین ها، ماشین خواهند ساخت alien dreadnought می نامیم” به نظر می رد منظور ماسک کارخانه گیگافکتوری باشد.
تسلا اعلام نموده که در ماه نوامبر شرکت Grohmann Engineering که یک شرکت فعال در مکانیزاسیون است را برای فزایش اتوماسیون کارها خریداری نماید.
نظر نویسنده
هیچ کدام از این مسائل نباید باعث شود که ایلان ماسک را به عنوان یک قاتل شغل در آمریکا به حساب بیاوریم. ماسک برای بهره برداری از رباتها بجای انسانها به دنبال ایجاد امکانات بهتر و جدیدتری است و همچنین به حفظ محیط زیست در آمریکا نیز پایبند است. وی معتقد است که هم اکنون نیز رباتها بسیاری از مشاغل را در کارخانهها بر عهده گرفتهاند و با این رویه به نظر میرسد که در آینده تمامی کارها توسط هوشهای مصنوعی و سیستم رباتیک انجام شود. برخی از ویژگیها مانند خلاقیت در کار تنها توسط انسانها قابل انجام است اما شرکتها تلاش میکنند تا این خصوصیات را نیز به دنیای رباتها وارد کنند. وی اعتقاد دارد که راه حل حمایت از کارگرهای انسانی، ایجاد یک درآمد پایه توسط دولت برای همه مردم است. در واقع رباتها باید با سرعت تصاعدی برای انجام مشاغل تولید شوند تا بحران اقتصادی به وجود آمده و این باور عمومی شکل بگیرد که مردم به کمک دولتها نیاز دارند.
اما نباید از وی به عنوان مدافع افکار ترامپ نام برد، حتی با وجود مشاوره او در دولت ترامپ. در حال حاضر نیز به نظر نمیرسد که افکار جاه طلبانه ماسک بر ضد مشاغل سنتی موجود در کارخانه ها باشد . با این حال وی سعی دارد در کابینه ترامپ همکاری کند، شاید او امیدوار است که با تاثیر خوب خود بتواند به حفظ محیط زیست با مالیات بستن بر کارخانه هایی که از سوختهای فسیلی استفاده میکنند، گامی در جهت مثبت بردارد.