تمامی آیفون های جدید اپل برای به کار گیری واقعیت افزوده آماده هستند. آیفون 8 و آیفون 8 پلاس با قابلیت های واقعیت افزوده درونی طراحی شده اند؛ بسیار مشابه واقعیت افزوده زنفون ایسوس (ASUS’ ZenFone AR) و سایر دستگاه های گوگل که به با تانگو طراحی شده اند. واقعیت افزوده به عنوان رسانه ای در آینده محسوب می شود که کاربران را قادر می سازد دنیای واقعی را با موجودات خیالی، میدان های جنگی و ماجرا های کیهانی به صورت یکپارچه ترکیب کنند. یا فقط ببیند قفسه کتاب IKEA بیلی واقعاً در اتاق های نشمین آن ها کار می کند یا خیر.
کارایی های واقعیت افزوده بسیار گسترده است. اپل شب گذشته در رویداد دهمین سالگرد معرفی آیفون، یک بازی چند نفره رقابتی تحت عنوان “ماشین ها” را به نمایش گذاشت که روی یک جدول خالی روی زمین قرار داده شده است. در آیفون 8، تانک ها و سرباز ها لیزر را در ساختمان ها و میان دشمنان منفجر می کردند و در نهایت یک سفینه فضایی به واسطه یک انفجار گسترده فرو می ریخت. این به نظر پایان بازی است. و این شاید به ازای هر 30 دقیقه حداقل یک بار رخ دهد.
ما پیش از این نیز در این موقعیت بوده ایم. Pokemon Go اولین بازی با واقعیت افزوده بوده است که واقعاً در بازار اصلی جریان پیدا کرده است و هنوز هم جز بازی های قوی در این زمینه محسوب می شود. اما این بازی به کسانی که رویای بازی های غیر مجاز واقعیت افزوده را دارند، تنها یک داستان محتاط ارائه می دهد.
روی دستگاه های تلفن همراه، استفاده از واقعیت افزوده باطری بسیار زیادی مصرف می کند.
بنا به گفته CNET، یک ساعت انجام بازی Pokemon Go، در حالی که هیچ برنامه دیگری باز نباشد، حدود 30 درصد از باطری آیفون 6 اس را مصرف خواهد کرد. و در حالی که برنامه های دیگری نیز باز باشد، 30 دقیقه بازی، منجر به خالی شدن 45 درصد از باطری آیفون 6 اس خواهد شد.
بسیاری از علاقه مندان به بازی Pokemon Go، از طیف گسترده ای از تلفن های هوشمند استفاده می کنند و گفته اند که هنگامی که مدت زمان طولانی بازی می کنند، باطری گوشی آن ها به سرعت تخلیه می شود. به همین علت است که آن ها معمولاً کابل های قابل حمل با کیف را از جیب یا کیف پول خود خارج می کنند.
آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس، قوی ترین گوشی های موجود هستند و تمام گوشی های هوشمند ما تنها با گذشت زمان پیچیده تر می شوند. با این حال، هیچ یک از موارد عمل دوربین دوگانه، دیافراگم f/2.4 و حسگر های 12 مگاپیکسلی نمی توانند منجر به ذخیره باطری آیفون های جدید شوند. به راحتی می توان گفت اگر با هر بار به کار گیری واقعیت افزوده، تلفن شما مسدود شود، استفاده از آن بی فایده خواهد بود.
این موضوع تنها، مشکل اپل نیست. هنگامی که در ماه گذشته واقعیت افزوده زنفون ایسوس را نیز بررسی کردیم، یک نگرانی عمده آن دوام باطری بود. این گوشی خوشبختانه بسیار قدرتمند است. به طوری که بازی های سبک AAA مانند Afterpulse و تجربیات واقعیت افزوده را تقریباً به طور بی نظیری اجرا می کند. اما باطری آن به سادگی نمی تواند دوام بیاورد. واقعیت افزوده زنفون ایسوس یک باطری سلولی 3000 میلی آمپر بر ساعت (mAh) در اختیار دارد که از باطری 1715 میلی آمپر بر ساعت آیفون 6 اس پیشی گرفته است. اما با این حال نمی تواند یک روز کامل شارژ نگه دارد. در این خصوص چرچیل ولاسکو به عنوان بررسی کننده این طور توضیح می دهد:
“من حدود ساعت 7 الی 8 صبح گوشی خود را از شارژ خارج کردم و حوالی ساعت 6 بعد از ظهر، باطری آن تقریباً رو به اتمام بود. هنگامی که من زمانی را صرف بازی های واقعیت افزوده کردم یا از برنامه های تانگو بیش از چند دقیقه استفاده کردم، اوضاع بد تر شد و باطری گوشی زودتر تخلیه شد.”
با توجه به آن چه گفته شد، تنها چند دقیقه بازی واقعیت افزوده تاثیر قابل توجهی در دوام باطری واقعیت افزوده زنفون ایسوس داشته است. در حالی که این تلفن یکی از قوی ترین باطری های سلولی در حوزه کسب و کار را داراست.
تاکنون اطلاعاتی در خصوص جزئیات باطری آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس ارائه نشده است. و شیلر صرفاً اعلام کرده است که آیفون ایکس باطری بزرگ تری نسبت به گوشی های هم رده خود دار ا است. اما اطلاعاتی راجع به این که چقدر بزرگ تر است، داده نشد. اگر چه اپل اعلام کرده است که باطری آیفون ایکس دو ساعت بیش تر از آیفون 7 دوام خواهد داشت که دارای یک سلول 1960 میلی آمپر بر ساعت است. در وب سایت اپل نوشته شده است که باطری آیفون 7 در هنگام اتصال به شبکه 3G تا 14 ساعت دوام خواهد داشت. در هنگام استفاده از اینترنت با استفاده از شبکه LTE و 3G تا 12 ساعت و در هنگام استفاده از وای فای تا 14 ساعت دوام خواهد داشت. سوالی که مطرح می شود، این است که کدام یک از این معیار ها برای مقایسه با باطری آیفون ایکس به کار گرفته شده است؟!
اپل به وضوح در خصوص واقعیت افزوده هیجان زده است. به طوری که در تیر ماه این فناوری را برای توسعه دهندگان با استفاده از پلتفرم ARKit فراهم آورد؛ پلتفرمی که در حال حاضر منجر به برخی از تجربه های جالب و سرگرم کننده شده است. با این حال، این ها روز های اولیه واقعیت افزوده هستند و سخت افزار هنوز به این انفجار نرم افزار نرسیده است.
با این حال، این نتیجه حداقل الان برای اپل خوب است. با این همه، شرکت اپل هر سال به طور کلی میلیارد ها دلار درآمد فقط از فروش لوازم جانبی کسب می کند. و به بیان خلاصه تر، دوام کم باطری در هنگام استفاده از واقعیت افزوده می تواند بدین معنی باشد که در این فصل تعطیلات اپل AirPower های بیش تری به فروش برساند.
