هرچه به جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی (Black Friday) نزدیک میشویم، صحبتها درباره این رویداد بیشتر میشوند. در این مطلب به روشهایی برگرفته از جمعه سیاه میپردازیم که در ارتقای استراتژی فروش تاثیر بهسزایی دارند.
طی سالها فروش در مناسبتهای خاص سال، تجربه ثابت کرده که با روشهایی هرچند ساده، میتوان مشتریهای بیشتری جذب کرد. اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، پس بهتر است برای حراج جمعه سیاه آماده شوید. در این مطلب چند روش ایجاد محیطی مناسب برای جذب مشتری به شما معرفی میشود. با توجه به شرایط و نیاز مشتری از این روشها در جمعه سیاه استفاده کنید.
فروش ساعتی
خریداران خود را شگفتزده نگهدارید. در هر ساعت فقط تعدادی از اجناس خود را حراج کنید اما به خاطر داشته باشید که بهعلاوهی اجناسی که ساعتی به حراج میروند، بر روی دیگر اجناس خود نیز تخفیف لحاظ کنید. برای مثال اگر تمام کالای فروشگاهتان 40 درصد تخفیف خوردهاند، کالاهای ساعتی خود را 50 درصد تخفیف بزنید.
برای این کار حتی میتوانید یک اپلیکیشن طراحی کنید تا زمانبندی فروش را به مشتریان خود اطلاع دهید. بهتر است هر ساعت برای کالاهای حراجی خود، پستی در تمام شبکههای اجتماعی داشته باشید.
راهنمای هدیه بسازید
کالاهای خود را نسبت به مناسبهای مختلف دستهبندی کنید. در این صورت در مناسبتهای مختلف خریدار مستقیماً به سراغ فروشگاه شما آمده و راحتتر خرید خود را انجام میدهد. دو راه برای این کار وجود دارد: ایجاد مجموعههای هدیه و نوشتن مقاله.
برای ایجاد یک مجموعه کافی است تا یک تگ مشترک میان تمام کالاهای خود ایجاد کنید و تمام کالاهای موجود در این مجموعه را تگ کنید. نوشتن مقالهی مرتبط با مناسبت موردنظر و معرفی هدیهها نیز راهی دیگر است. این راه شاید وقتگیر و پرزحمت باشد اما نتیجهی مؤثری دارد. این مقاله میتواند بهصورت یک لیست باشد؛ برای مثال 40 هدیه برای کریسمس.
برای بالا بردن بازدید راهنمای هدیهها، بهتر است بر روی صفحهی اصلی فروشگاه قرار داده شود. همچنین میتوانید این راهنما را برای اعضای خود ایمیل کنید. همچنین پست کردن این راهنما بر روی شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید.
هدیههای مجانی بدهید
هدیه گرفتن مجانی برای خریداران بسیار جذاب است. کنار برخی کالاها میتوانید هدیهای کوچک قرار دهید و یا میتوانید به هر خریداری که در مناسبتی خاص خرید کرده است هدیهای بدهید.
مطمئن شوید که هدیههای رایگان فروشگاهتان بر روی صفحهی اصلی سایت قابل دیدن هستند. میتوانید حداقل تعیین کنید که برای مثال برای خریدهای بالای 50 دلار هدیههای مجانی بدهید.
فروش خود را گسترش دهید
یکی از راههای حراج موفق افزایش زمان فروش است. فروش خود را فقط به یک مناسبت محدود نکنید؛ برای مثال مدتهاست که اکثر فروشندگان فروش جمعه سیاه خود را تا چهار روز گسترش میدهند. با گسترش زمان فروش، خریداران بیشتری را به خود جذب خواهید کرد. به این شکل حتی میتوانید قبل از شروع مناسبت موردنظر فروش را شروع کنید. البته سعی کنید همیشه بهترین پیشنهادها و حراجیهای خود را برای روز مورد نظر نگه دارید و برای روزهای قبل و بعد از آن روز حراجیهای جذاب و متناسب داشته باشید.
بازاریابی ایمیلی
برای این کار، دو رویکرد وجود دارد؛ اگر که یک لیست ایمیل ندارید، بهترین راه این است که با خریداران قبلی خود تماس گرفته و به آنها تخفیف مخصوص به خریداران را پیشنهاد دهید. اگر قبلاً هم از شما خرید کردهاند پس احتمال اینکه بازهم خرید کنند وجود دارد. اگر خرید قبلی آنها کمتر از 30 روز قبل بوده، پس برند شما را هنوز به یاد دارند. اما برای به دست آوردن یک لیست ایمیل میتوانید قبل از شروع حراجی با تبلیغات و جذب مخاطب یک لیست از ایمیل خریداران بالقوه به دست بیاورید و سپس در موعد مشخص پیشنهادهای خود را برای آنها ایمیل کنید.
وقتیکه برای خریداران خود از طریق ایمیل پیشنهاد خرید میفرستید، حتماً اطمینان حاصل کنید که ایمیلها شامل پیشنهادهای همان روز باشند؛ در این صورت خریدار هرروز ایمیل خود را برای پیشنهادهای جدید چک میکند. همچنین کالاهای پیشنهادی حتماً کلیک خور باشند تا خریدار را مستقیماً به کالا هدایت کنند. تأکید کردن بر روی میزان تخفیف را فراموش نکنید.
کالاهای جدید اضافه کنید
خریداران از مواجهه با کالاهای جدید لذت میبرند. به دو روش میتوانید به فروشگاه خود کالا اضافه کنید. میتوانید چند روزی قبل از مناسبت موردنظر تعدادی کالا اضافه کنید تا فروشگاهتان به نظر بهروزرسانی شده برسد و همچنین به خریداران قدیمی شما احساس تازگی ببخشد.
روش دیگر اینکه میتوانید کالاهایی را اضافه کنید که به شکل اختصاصی فقط در مناسبت موردنظر در دسترس قرار میگیرند. میتوانید یک شمارنده به سایت خود اضافه کنید تا شمارش معکوس شروع فروش را نمایش دهد. همچنین میتوانید کنار کالای خود جملات جذابی مانند: «مختص جمعه سیاه» را بنویسید.
خریدار را مشتاق نگهدارید
یکی از راههای آسان بازاریابی مناسبتی ساخت گیف و یا ویدئویی برای تبلیغ کالاهای فروشگاه است. در این ویدیو یا گیف، نگاهی کوتاه بیندازید به کالاهای حراجی در آن روز؛ این باعث میشود تا خریدار منتظر فرارسیدن آن روز و مشتاق برای خرید باشد. این تبلیغ را حتماً بر روی شبکههای اجتماعی مختلف نمایش دهید. با ایجاد چنین تبلیغی، خریدار را قبل از شروع فروش درگیر خواهید کرد.
هشتگ گذاری کنید
برای بازاریابی در هر مناسبتی از هشتگ آن روز استفاده کنید؛ برای مثال هشتگهای: #جمعه_سیاه #حراجی_عید.
این هشتگها به شما کمک میکنند تا خریدارانی که مشخصاً در آن روز قصد خرید دارند را پیدا کنید. هشتگ گذاری برای انواع مختلف کالا کاربرد دارد. اما بااینحال سعی کنید کالاهایی را هشتگ گذاری کنید که مورد پسند اکثریت خریداران هستند.
برای تبلیغات بیشتر هزینه کنید
در مناسبتهای مختلف مانند جمعه سیاه تبلیغات گسترش مییابند و به همین دلیل هزینهی تبلیغات نیز بالاتر میرود؛ پس مدتی قبل از مناسبت موردنظر، هزینهی تبلیغات را کنار بگذارید. با صرف هزینهی بیشتر بر روی تبلیغات، به احتمال زیاد بیشتر دیده خواهید شد. اطمینان حاصل کنید که در تبلیغات خود به تخفیفها و مناسبت خاص اشارهکنید. اگر در زمان مناسب و باقیمت مناسب به مردم کالایی را ارائه دهید، حتماً از شما خرید خواهند کرد.
یک تقویم محتوا بسازید
چند روزی قبل از مناسبت موردنظر، برای خود تقویمی از محتوای موردنیاز برای سایت بسازید و مطمئن شوید محتوای زیر در آن وجود دارد:
- برای شبکههای اجتماعی طرحهای گرافیکی و بنرهایی برای صفحه اصلی بسازید.
- زمان پستهای خود در شبکههای اجتماعی را مشخص کنید.
- طرحهای خلاقانهی خود را برای ایمیل، شبکههای اجتماعی و تبلیغات آماده کنید.
- حساب و کتاب خود را شروع کنید تا مشخص شود توانایی پیشنهاد چه مقدار تخفیف را دارید.
- و یادتان باشد که برای تبلیغات هزینهای بیشتر از معمول کردهاید و باید این هزینه در نظر گرفته شود.
برای خریداران خود کارت هدیه بفرستید
چه کسی گفته نمیتوان یک کسب کار آنلاین را بهصورت آفلاین تبلیغ کرد؟
برای خریداران خود در مناسبت مورد نظر کارت هدیه و کد تخفیف بفرستید. همچنین خریداران خود را تشویق به خرید کارت هدیه برای اطرافیان کنید و این کارت هدیهها را بهصورت فیزیکی به دست خریدار برسانید تا بتوانند به یکدیگر هدیه بدهند.
پیشنهاد تخفیف VIP بدهید
اگر گروهی از بهترین خریداران دارید، به این خریداران خاص، تخفیفهای VIP بدهید. این افراد بهعنوان خریداران وفادار شما، بهاحتمالزیاد بیشتر از خریداران جدید، از فروشگاه خرید خواهند کرد. به این افراد تخفیفهای ویژه بدهید و اطمینان حاصل کنید که این تخفیفها به خریدان عادی داده نشوند؛ به این صورت افراد VIP حس خاص بودن خواهند داشت.