دو غول تکنولوژی آلمانی، دایملر و بوش سرویس خودروی خودران خود را در شهر سن خوزه آزمایش خواهند کرد. این خودروهای خودروان برای ناوگان حمل و نقل شهری و جابهجایی مسافران استفاده میشود.
دایملر و بوش در ماه جولای اعلام کرده بودند که اولین برنامه آزمایشی سرویس خودروی خودران خود را در یکی از مناطق سیلیکون ولی و در سال 2019 اجرا خواهند کرد. حالا مکان دقیق این آزمایش مشخص شده است و طبق اعلام این شرکتها، خودروهای خودران تولید شده در سن خوزه آغاز به کار میکنند. خودروهای تولیدی سدانهایی از نوع مرسدس بنز S-Class هستند که در نیمه دوم سال آینده برای حمل مسافر آماده خواهند شد و کار خود را آغاز میکنند.
جالب است بدانید دایملر و بوش درواقع از آغازین روزهای مطرح شدن صنعت خودران با هم در شهرهای اشتوتگارت و سیلیکون ولی همکاری داشتهاند. در طول چهل سال گذشته نیز آنها غالبا در زمینههای دیگر نیز توانستند با همکاری هم تجربهها و دستاوردهای مشترکی را رقم بزنند. درواقع زمینه همکاری آنها تاکنون مربوط به مسائل ایمنی خودرو براساس فناوریهای جدید، تولید ترمز ضد قفل، کنترل پایداری و کشش و همچنین کروز کنترل انطباقی بوده است. با این حال جای تعجب نیست که این دو شرکت همکار از سال 2017 فعالیت و همکاری خود را با یکدیگر در زمینه تولید خودروهای خودران برای توسعه سیستمهای خودران در ناوگان حمل و نقل شهری را آغاز کردهاند.
در این راستا دایملر بزرگترین خودروساز فعال در زمینه خودروهای خودران توانست نتایج تلاش خود را در دو مکان اصلی مختلف کالیفرنیا و اشتوتگارت گسترش دهد. درواقع محلهای آزمایشی انتخابی از امکانات متنوع مانند تیم تحقیق و توسعه نیز بهرهمند هستند. همچنین بوش کارهای مربوط به توسعه را در پلیموث (Plymouth) و مرکز تکنولوژی میشیگان انجام میدهد.
در حال حاضر تیمهای تولید و توسعه نرم افزار و همچنین تکنولوژیهای خودران با همکاری یکدیگر مشغول کار هستند. همانطور که انتظار میرود و تاکنون اشاره شد دایملر در حال ادغام و یکپارچهسازی وسایل نقلیه است و بوش نیز در زمینه تکمیل پلتفرم مورد نظر برای استفاده از این فناوری به فعالیت میپردازد. جالب است بدانید برای بخش کامپیوتری این سیستم فوق اتوماتیک از پردازشی براساس معماری پردازنده انودیا استفاده میشود. درواقع این سیستم کامپیوتری که بسیار پرقدرت ظاهر میشود، قادر خواهد بود 320 ترلیون دستور را در ثانیه اجرا نماید. علاوه بر این چنین سیستمی از پهنای باند 1 ترابایتی نیز پشتیبانی خواهد کرد.
بوش در این زمینه افزود پردازنده سیستم کامپیوتری شامل 4 تراشه اصلی پگاسوس انویدیا است. دواقع این تراشه میتواند اطلاعات دریافتی از سوی سیستمهای خودران را مورد پردازش قرار دهد. این دادهها و اطلاعات در ادامه با بهرهمندی از فناوری هوش مصنوعی سیستم، تکمیل شده که البته این کار در کسری از ثانیه انجام خواهد شد.
شایان ذکر است که اولین نتیجه حاصل از این تلاش مشترک غولهای خودروسازی آلمانی سال آینده با خودروی سدان مرسدس بنز کلاس S در خیابانهای سن خوزه به ثمر مینشیند. جالب است بدانید که این خودرو از ویژگیهایی مانند لیدار، رادار، سنسورهای ویدیویی و التراسونیک برخوردار است. درواقع این ویژگیها همان دادههای مورد نیاز پردازش که در بالا به آن اشاره کردیم را تامین خواهند کرد.
گفتنی است در شهر سن خوزه یک میلیون نفر ساکن هستند و انتظار میرود که این رقم طی 20 سال آینده 40 درصد رشد داشته باشد که باید فکری به حال ترافیک شهری و همچنین آلایندگیهای محیط زیستی کرد. در این راستا گسترش ناوگان خودران، کاهش وسایل نقلیه شهری که انرژی آنها از سوخت تامین میشود را به دنبال دارد و نقش حیاتی در نجات محیط زیست خواهد داشت. بهطوریکه امروزه سرویسهای خودران هر چند در گامهایی کوچک اما پیشگامانه و رو به جلو حرکت میکنند. با این حال میتوان به آینده این نوع از سیستمها امیدوار بود.
سخن پایانی
این در حالی است که وایمو نیز در حال برنامهریزی برای راهاندازی سرویسهای تجاری خودران در منطقه فونیکس قبل از پایان سال جاری است که تا سال 2019 آن را به کالیفرنیا نیز گسترش خواهد داد. این در حالی است که شرکتهایی مانند جنرال موتورز، زوکس (Zoox) و برخی دیگر فعالیتهای خود را در زمینه سرویسهای خودران از سال 2020 آغاز خواهند کرد. علاوه بر اینکه دایملر خودش در این عرصه فعال است، در اوایل سال 2017 قراردادی با شرکت اوبر نوشته بود که براساس آن این شرکت آلمانی قرار بود خودروهای خودران را در بزرگترین پلتفرم ممکن گسترش دهد که در آینده نزدیک نیزشاهد آن خواهیم بود. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.