استیو جابز اعتقاد داشت که دستیابی به موفقیت تنها از طریق متمرکز شدن روی اولویتها و نادیده گرفتن هزاران ایده ناب دیگر میسر میشود.
استیو جابز معتقد بود که برای موفقیت تنها باید یک هدف متمرکز داشته باشید و بی خیال ایدههای حاشیهای شوید؛ هرچقدر هم که این ایدههای جنبی جذاب و ناب باشند اما بازهم شما را از مسیر اصلی موفقیت دور میکنند. این همان روشی است که استیو جابز برای موفقیت اپل بکار گرفت. زمانی که درباره هدفی تصمیم میگیرید آیا خود را به آب و آتش میزنید و هرکاری انجام میدهید تا به هدفتان برسید؟ منظور از این سوال اختصاص تمام پول و بودجهتان برای تحقق هدف یا بیدار ماندن تا پاسی از شب برای تمام کردن کارتان نیست. خود را وقف هدف کردن فراتر از این موارد پیش پا افتاده است. شما باید بیخیال تمام ایدههای عالی و خوب دیگری شوید که در سر میپرورانید و تمام هم و غمتان تنها یک هدف شود.
استیو جابز در جریان سخنرانی کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل (WWDC) سال 1997 به توصیف این مفهوم پرداخت. همانطور که استیو جابز میگوید، برای موفقیت و دستیابی به یک هدف باید یاد بگیرید که کارهای جالب دیگری را کنار بگذارید که حواستان را از اولویتها پرت میکنند. به بیان ساده، باید روی یک چیز متمرکز شوید و نه مثلا همزمان هزار ایده و فکر دیگر در ذهنتان باشد.
اپل در سال 1997 دستخوش تغییر و تحول اساسی گردید. فروش محصولات اپل در تعطیلات سال قبل بطور غیرمنتظرهای پایین آمد، تنها راه چاره و فرار اپل متوسل شدن به طراحی و ارزیابی داشتههایش بود.
از نظر استیو جابز بزرگترین مشکلی که کمپانی اپل در آن سالها با آن دست و پنجه نرم میکرد این بود که علیرغم روند درستی که مهندسان اپل دنبال میکردند این شرکت با «18 شاخه کاری مختلف» سروکار داشت. کارمندان اپل توانایی فوقالعادهای داشتند و از پس تمام این کارها برمیآمدند اما همین امر باعث بوجود آمدن اشتباهات زیادی نیز شد. بمنظور رفع این مسئله استیو جابز نوآوری و تغییر اساسی در عملیات اپل ایجاد کرد و هزاران ایده عالی و خوب را در نطفه خفه کرد. پس از آنکه جابز روند ساده سازی در خط تولید محصولات اپل را اتخاذ کرد، مشکلات مالی بسرعت برطرف شدند و این شرکت به ساخت جدیدترین و نوآورترین محصولات در تاریخ ادامه داد.
بیشتر افراد نمیتوانند همزمان نظم و ترتیب و هدف را باهم داشته باشند. بیشتر کارآفرینان در ابتدای کار با چنین مشکلی مواجهند. این کسب و کارهای نوپا تلاش میکنند همزمان چند کار را باهم انجام دهند، بهمین خاطر پروژههای کوچک و ساده آنها را از رسیدن به هدف اصلی باز میدارند.
این پدیده انحراف از هدف اصلی و توجه به حاشیهها بر تک تک اعضای تیم کاریتان تاثیر میگذارد. بنا به گفته یک کارآفرین موفق «تمام تخم مرغهایتان را در یک سبد بگذارید، آنوقت ببینید که همان یک سبد تعداد تخم مرغهای تان را چند برابر میکند.» نقل قولی که تلویحا موید این است که باید تمام ایدههای دیگر را فراموش کنید و تنها روی یک هدف متمرکز شوید. برای متمرکز شدن هم باید در مقابل میل به دنبال کردن ایدههای جدیدی که در مسیر زندگی جلوی راهتان قرار میگیرند مقاومت کنید حتی اگر آن ایدهها بسیار تحسین برانگیز و ناب باشند؛ چرا که توجه همزمان به چند ایده قدرت تمرکر شما را کم میکند.
سخن پایانی
میتوانید این اصل را به تمام ابعاد کسب و کار خود تعمیم دهید؛ مثلا پیش از پرداختن به استراتژی فعلیتان سراغ تاکتیکهای بازاریابی جدید نروید. پیش از ارائه یک سرویس خدمت رسانی مناسب که مخاطبان و مشتریان بپسندند هرگز ویژگیها یا خدمات جدید اضافه نکنید. پیش از اینکه یک مخاطب وفادار کاملا متعهد داشته باشید که جانش را هم برای کسب و کارتان بدهد هرگز بدنبال جذب مخاطبان بیشتر نروید. به عبارت دیگر متمرکز و هدفمند باشید؛ آنگاه همه چیز سرجای خودش قرار میگیرد. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.