ایموجی یکی از راههای بیان احساسات در شبکههای اجتماعی و پیام رسانها است. در طراحی این شکلکهای کوچک گاهی اشتباهات آشکار و عجیبی دیده میشود که در ادامه به چند نمونه اشاره میکنیم.
باتوجه با پیشرفت روزانه تکنولوژی و حتی پا گذاشتن بر روی مریخ و درمان بیماریهای مختلف، شاید برای شما هم شگفتآور باشد که هنوز نمیتوانیم شاهد یک ایموجی همه پسند و درست و حسابی باشیم. این ایموجیها که روزانه آنها را در مکالمات و پیامهای خود مورد استفاده قرار میدهیم گاهی اوقات به دور از در نظر گرفتن ریزه کاریهای طراحی منتشر میشوند. همچنین گاهی نیز برخی از ایموجیها از لیستی که در پیام رسانها دارند برای همیشه بلااستفاده باقی میمانند و تنها برخی از آنها بیشتر استفاده میشوند. اخیرا شرکت اپل نیز ایموجیهای جالبی را برای iOS 12 منتشر کرد که در میان آنها میتوانیم شاهد ایموجیهای جدیدی باشیم که مربوط به غذا، شخصیتهای جدید، حیوانات و موارد دیگر هستند و از طراحی جدیدی نیز برخوردارند.
پیشتر شاهد بودیم که اپل به دلیل طراحی رویه صافی که از ایموجی نان برگر گرد در نسخه 2 بتا iOS 12 ارائه داده بود، مورد انتقاد قرار گرفت و توانست آن را در نسخه 4 بتا اصلاح کند. اما این اولین بار نبود که ایموجی کوپرتینوییها برای چنین چیزی مورد انتقاد قرار میگرفت. علاوه بر این، طراحی پنیر در ایموجی ساندویچ برگر گوگل نیز در اندروید 8 مورد انتقاد قرار گرفته بود. در ادامه ایموجیهای را شاهد خواهید بود که ایرادات آنها توسط برخی از کاربران نکته سنج بیان شده است.
8 ایموجی پر حاشیه
1- برگر (Burger)
برگر چیزی است که همه آن را دوست داریم. اما هیچ کس پنیری که در لایه آخر و روی نان قرار گرفته است را مطمئنا دوست نخواهد داشت. این ایموجی، توسط گوگل برای اندروید 8 یا اندروید اوریو در سال 2017 منتشر شده بود و در نسخه 8.1 اندروید مورد بازبینی قرار گرفت. میتوانید تصویر آن را در ادامه مشاهده کنید.
2- نوشیدنی (Beer)
جالب است بدانید در همان آپدیتی که در بالا نیز بیان کردیم گوگل بازبینی دیگری را نیز انجام داد؛ به طوری که قبل از آن لیوان نوشیدنی، به طور نیمه پر بود اما گاز آن در بالا مشاهده میشد.
3- غذای اسپانیایی پائلا (Paella)
اپل این شکلک غذا را در سال 2016 به iOS 10.2 اضافه کرد. اما ایموجی مورد نظر عجیب به نظر میرسید و شامل موادی مانند میگو و نخودفرنگی بود که در رسپی اصلی غذا وجود ندارد. همانطور که در تصویر نیز میبینید غذای پائلا از مواد دیگری تشکیل شده است که در نسخه جدید آن را به دستور و شکل جدید که غذایی متشکل از برنج، لوبیا، لوبیا سبز و مرغ بود جایگزین نمود.
4- ایموجی خرچنگ (Lobster)
سازمان ایموجی که شرکتی غیر انتفاعی است، وظیفه تایید ایموجیهای کمپانیهای مختلف را بر عهده دارد و در این راستا در سال 2018 ایموجیهایی را منتشر کرد که سروصدای زیادی را نیز به پا نمود؛ به طوری که در بین شکلکهای منتشر شده این سازمان خرچنگی مشاهده میشد که پا و همچنین دم نرمالی نداشت. (به طرز عجیب و غریبی چین اشتباهی در طراحی لوگوی غذای خرچنگ قرمز نیز صورت گرفته بود که در آن طرح خرچنگ مورد نظر به جای 10 پا تنها هشت پا داشت.)
5- سالاد (Salad)
اغلب سالادها در رسپی خود تخم مرغ آب پز دارند. در این راستا گوگل نیز در ایموجیهای خود شکل سالادی را قرار داد که تخم مرغ نیز جزو مواد اصلی آن به شمار میرفت. این شکلک اوایل امسال با اندروید P منتشر شد؛ اما از طرفی اعتراض گیاهخواران را نیز در پی داشت که باعث شد گوگل تجدید نظری در ایموجی طراحی شده کند و ایموجی سالاد را این بار تنها با کاهو و گوجه منتشر نماید.
6- ایموجی احساس چاقی (Feeling Fat)
در سال 2015 ایموجیهای فیسبوک توانست لایکهای زیادی را از طرفداران خود دریافت نماید؛ چراکه در میان ایموجیهای طراحی شده این شرکت ایموجی تپل که فردی چاق به نام «Feeling Fat» را نشان میداد، مشاهده میشد. فعالان بادی پازتیو (Body Positive) بر عقیده بودند که این ایموجی میتواند، این احساس را که افراد از بدن و چاقی خود راضی نباشند را رواج دهد. این موضوع باعث شد که فیسبوک نام این ایموجی را به «feeling stuffed» تغییر دهد.
7- اسکیت برد (SKATEBORD)
علاقهمندان به اسکیت برد خوشحال بودند که بالاخره سازمان یونیکد یک ایموجی اسکیت بورد چهار چرخ را در سال 2018 معرفی کرد. اما از این بابت که ایموجی اسکیت بورد مورد نظر تصویری مربوط به دهه 70 با بدنه خمیده بود، چندان خوشحال نبودند. اسطوره ورزش اسکیت بورد، تونی هاوک (Tony Hawk) کمک کرد تا طراحی بهتری را برای اسکیت بورد ارائه دهند.
8- ایموجی هلو (PEACH)
شاید ماجرا این چنین است که برخی از شرکتها به مانند اپل باتوجه به طراحی سادهای که دارند، متعاقب آن دیگر طراحیهایشان نیز میتواند تحت تاثیر قرار بگیرد. بهترین مثال در این نمونه ایموجی هلو است که در iOS شاهد آن بودیم که انتقاد بسیاری از کاربران را نیز برانگیخته بود. در این راستا اپل نیز طراحی اشتباه و ضعیف این ایموجی را پذیرفت و سعی کرد در طراحیهای بعدی ایموجی مناسبتری را ارائه دهد.
سخن پایانی
برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.