تیم کوک که در بروکسل سخنرانی میکرد با انتقاد از کمپانیهای حوزه فناوری، خواستار اقدام قانونی برای محافظت از حریم خصوصی کاربران شد.
مدیرعامل اپل، تیم کوک که سخنران همایشی مربوط به حریم خصوصی در بروکسل بود، شرکتهای سیلیکون ولی را به سوء استفاده از اطلاعات کاربران متهم کرد و گفت این کمپانیها از این اطلاعات به عنوان سلاحی علیه ما استفاده میکنند.
تیم کوک گفت:
هر روز میلیاردها دلار بر اساس علایق، دوستان و خانواده، ترسها، آرزوها، ارتباطات و مکالمات ما دست به دست شده و تصمیمات بیشماری گرفته میشود. این اطلاعات که هرکدام شاید به تنهایی و در ظاهر به دردنخور به نظر بیایند، جمع آوری و با دقت دستهبندی شده و بعد از ترکیب شدن با یکدیگر معامله و در نهایت فروخته میشود. پروفایل شما در ادامه توسط الگوریتمهایی که روزانه توانایی پردازش آنها بیشتر و بیشتر میشود، آنالیز شده تا علایق بیخطر ما را به وسیلهای برای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی تبدیل کند.
اپل و مدیرعامل آن، مدتهاست با دفاع از حریم خصوصی کاربران سعی کردند از رسواییهای روز افزون و گستردهی اخیر کمپانیهای حوزه فناوری فاصله بگیرند، با این وجود این انتقادات تیم کوک تاکنون بیسابقه بوده است. او مدعی است که موضوع فروش اطلاعات خصوصی کاربران برای هدفمند کردن تبلیغات، تبدیل به یک صنعت اطلاعاتی پیچیده شده است. آقای کوک اشارهای به فیسبوک و گوگل نکرد اما این دو کمپانی، بزرگترین کمپانیهایی هستند که به شکلی که او تصریح کرد درآمدزایی میکنند.
وی در ادامه گفت:
نباید به سادگی از کنار عواقب این کار بگذریم؛ این کار فرقی با جاسوسی ندارد. این حجم عظیم اطلاعات تنها کمپانیهایی که آنها را جمع آوری میکنند را ثروتمند و قدرتمندتر خواهد کرد. ما نمیتوانیم این را بپذیریم.
به دنبال این سخنان، شرکت کنندگان چهلمین دوره همایش بینالمللی حفاظت از اطلاعات و ارتباطات (ICDPPC) که در پایتخت بلژیک برگزار میشد، به گرمی وی را تشویق کردند. بسیاری از قانونگذاران حوزه حفاظت اطلاعات امسال در بروکسل گردهم آمده بودند. این همایش امسال در حالی برگزار شد که قانون محافظت از اطلاعات (GDPR) اوایل امسال معرفی شده بود. این قانون به کاربران امکان کنترل اطلاعات جمع آوری شده توسط کمپانیهای حوزه فناوری را میدهد.
رسواییهایی که اخیرا اتفاق افتاد دولتهای سرتاسر جهان را مجاب کرد تا در نهایت به موضوعی که اغلب به آن بیتوجهی میکردند بپردازند. با این حال به نظر میاید قانونگذاران آمریکا در این مورد از همتایان اروپایی خود عقب افتاده باشند.
مدیرعامل اپل از اجرای موفقیت آمیز قانون GDPR استقبال کرد و با اشاره به کمپانیهای قدرتمند این حوزه در آمریکا عنوان داشت که آنها هیچ دلیلی برای ترس یا مخالفت با وضع قوانین سختگیرانهتر در رابطه با این موضوع ندارند.
او گفت:
ما هم اکنون در یک وضعیت بحرانی قرار داریم. من اغراق نمیکنم؛ آنهایی که به استفاده صحیح از تکنولوژی باور دارند نباید در این لحظه خود را کنار بکشند. ما در اپل کاملا از تصویب قانونی فدرال برای حفاظت هرچه بیشتر از حریم خصوصی کاربران استقبال میکنیم. در آمریکا و یا در هرجای دنیا این قانون باید بر پایه چهار حق اساسی باشد: حق استفاده حداقلی از اطلاعات خصوصی، حق آگاهی، حق دسترسی و در نهایت حق امنیت.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.