شرکت آلمانی فولکس واگن طی توافقنامهای قرار است با شرکت آمریکایی فورد همکاریهایی در جهت توسعه محصولات داشته باشند که احتمال ادغام و اتحاد این دو برند نیز در این راستا بسیار زیاد خواهد بود.
اوایل سال جاری امضای توافقنامهای بین فورد و فولکس واگن باعث ایجاد همکاری بین این دو خودروساز بزرگ جهانی گردید. مشارکت ابتدایی این دو خودروساز در زمینه تولید و توسعه فروش خودروهای پیکاپ تجاری آغاز گردید اما با این حال دو خودروساز یاد شده بر روی تامین نیاز مشتریان تمرکز دارند. با این حال همکاری بین فورد و فولکس واگن اکنون در مناطق مختلفی گسترش یافته است. براساس گزارشی که خبررسانی دیترویت (Detroit Free Press) داده است، این دو شرکت آلمانی و آمریکایی میتوانند دامنه همکاریهای خود را گسترش داده و همچنین همکاریهای نزدیکتری در زمینههای مختلف داشته باشند. با این حال میتوانیم منتظر ارتباطات تنگاتنگ بیشتر و همچنین ادغام این دو شرکت خودروسازی باشیم.
همانطور که همه در جریان هستیم این دو شرکت هر کدام به نوبه خود در بازارهای خودرو به عنوان برندهای قدرتمند شناخته شده هستند اما همکاری اندکی با هم دارند؛ به طوری که هماکنون تمرکز فورد بر روی خودروهای پیکاپ سودآور است و از طرفی فولکس واگن نیز بر روی خط تولید خودروهای الکتریکی که به زودی فعال میشود، تمرکز دارد. این در حالی است که فولکس واگن حضور بسیار خوبی در بازار چین داشته است اما در ایالات متحده حضورش چندان پررنگ نیست. با این حساب فورد با افتخار تمام بازار ایالات متحده آمریکا را در دست دارد.
با این حال تحلیلگران مختلف گزارش دادهاند که همکاری فورد و فولکس واگن برای آنها بسیار سودآور خواهد بود و میتواند مزیتهای بیشماری برای هر یک از طرفین داشته باشد. این در حالی است که خودروساز آلمانی میتواند از موقعیت خوب فورد در بازار آمریکا، مخصوصا در زمینه حضور در بازارهای پیکاپ و خودروهای شاسیبند بهرهمند شود و از طرفی فورد نیز میتواند در بازارهای اروپا، آمریکای لاتین و چین خودنمایی کند.
یکی از تحلیلگران بازار خودرو به نام جان مکالروی در این زمینه میگوید: « ما در صنعت خودرو به همکاریهای بیشتری نیاز داریم؛ چراکه هماکنون در بازار خودرو شرکتهای زیادی حضور دارند که به تولید برندها و مدلهای مختلفی میپردازند.» او اشاره میکند که این کمپانیهای خودروساز به راحتی و بدون اینکه شاهد نارضایتی مشتریان باشند میتوانند پلتفرم و همچنین پیشرانههای خود را به اشتراک بگذارند. این همکاری باعث گسترش محصولات آنها نیز خواهد شد.
بهعنوان مثال فورد اگرچه در زمینه خودروها و تجهیزات الکتریکی حرکتی رو به جلو داشت اما امروزه در این زمینه از فولکس واگن عقب مانده است اما با این حال فورد میتواند درهایی را برای بهبود چهره خودروساز ژرمنی در بازار آمریکا باز کند؛ به طوری که به تولید پیکاپی جدید با زیر ساخت رنجر بپردازد.
رئیس هیئت مدیره فولکس واگن در ماه آگوست به یک روزنامه آلمانی درباره چنین همکاریهایی گفته بود که آنها در حال مذاکره هستند و امکان تولید محصولاتی مشترک از سوی این خودروساز نیز وجود دارد. در این راستا مشتریان برای مشاهده چنین محصولاتی باید اندکی صبور باشند. با این حال فولکس واگن و فورد حاصل همکاریهای خود را در آینده نزدیک به طور عمومی اعلام خواهند کرد.
با این حساب هنوز برخی از تحلیلگران دنیای خودرو با شک و تردید به این همکاریها نگاه میکنند. درواقع این شک و تردید از جدایی دایملر و کرایسلر نشات میگیرد. ژئوف بوریس در این باره گفته است: «درواقع تفاوت اصلی فولکس واگن و فورد مسالهای فرهنگی است. فرهنگ آمریکایی فورد با فرهنگ آلمانی فولکس واگن بسیار متفاوت است و به نظر میرسد که این تفاوتها مشکلاتی را در روند ادغام آنها ایجاد نماید.»
از طرفی تعدادی دیگر نیز همانطور که در بالا هم اشاره کردیم نسبت به این همکاریها امیدوار هستند و بیان میکنند که با این اقدام فرود و فولکس واگن میتوانند بازار خودرو را به تسخیر خود درآورند. این تحلیلگران نیز دلایل خاص خود را دارند و در این زمینه به همکاری شرکتهایی چون رنو، نیسان و میتسیوبیشی اشاره میکنند که در این راه عملکرد موفقی داشتهاند.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از دنیای خودرو با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.