فالورهای فیک و شبکه های اجتماعی سرو صدای زیادی ایجاد کرده اند. در اصل باید گفت شبکه های اجتماعی این روزها با بحرانی به نام فالورهای فیک مواجه هستند. برخی موسسه های تبلیغاتی ادعا می کنند با هر یک دلاری که برای تبلیغات پرداخت می شود 6.5 برابر آن به حساب آن شرکت باز می گردد . آیا این حرف صحت دارد؟
CNN برآورد کرده است که حدود 83 میلیون حساب فیس بوک، حساب های دروغین و فیک هستند. توییتر تخمین زده که بیش از 20 میلیون حساب فیک ، در این شبکه اجتماعی وجود دارد. بر اساس نظر برخی سایت های خبری نیز حدود 8 درصد از حساب های اینستاگرام فیک هستند.
بیایید با این حقیقت روبرو شویم که طرفداران برخی افراد معروف هم می توانند جزو همین حساب های فیک باشند ! آیا این حرف صحت دارد ؟ یا چند درصد آن می تواند درست باشد ؟
چگونه می توان فالوورهای فیک را از فالورهای اصلی شناسایی کرد؟
در کار بازاریابی اینکه مطمئن باشیم فالور ما واقعی است و نه فیک خیلی مهم است. ولی آیا راهی برای حصول اطمینان وجود دارد ؟ در اینجا سعی می کنیم برخی ویژگی های معمولی کاربران اصلی و کاربران فیک را مرور کنیم تا بتوانیم حدس بزنیم در چه وضعیتی قرار داریم :
افزایش ناگهانی تعداد فالورها
هیچ اتفاقی یک شبه نمی افتد . هیچ وقت نمی توان تصور کرد که یک شبه این همه فالور جذب یک کانال یا پیج یک شبکه اجتماعی بشوند. صرف زمان و تلاش برای ایجاد محتوای عالی است که مردم را جذب می کند، و این کار طول می کشد. افزایش ناگهانی تعداد کاربران در یک شب مثلا صدها و هزاران نفر کاربر و فالور می تواند نشانی از فالورهای فیک بدهد.
به عنوان مثال شما به راحتی می توانید آمار فالورهای یک فن پیج را مشاهده کنید و با بررسی نمودارهایی که به صورت نمونه آنرا برای شما آورده ایم متوجه می شوید که یک شبه تعداد بسیار بالایی فالور به این صفحه اضافه شده است. همان طور که در تصویر می بینید افزایش ناگهانی فالورها آنهم در یک شب می تواند نشان دهنده فیک بودن آنها باشد.
از سوی دیگر، طرفداران یک صفحه معمولا بعد از یک رشد سریع و پیوسته گاهی دچار حالت انفعال می شوند . مثلا چندین رشد پیوسته دارند و بعد منفعل می شوند. و یا با شیب ملایمی اضافه می شود.
با این حال، باید در نظر داشت که یک شبه نمی توانیم یک تعداد بسیار فالور را در حالت طبیعی متصور شویم. یک دفعه قهرمان از صفر به صد نداریم . در چنین مواردی، نرخ رشد می تواند کاملا مشابه حساب های فیک باشد پس باید در یک بازه زمانی عملکرد آن حساب را بررسی کرد تا فهمید فالورها فیک هستند یا خیر.
عدم تطابق با وضعیت جمعیت شناسی
روش های دیگری هم برای بررسی فالور فیک وجود دارد. برای این کار باید تحلیل جمعیت شناسی داشته باشیم. تصور کنید شما کسب و کاری در سراسر لندن راه انداخته اید. اگر کار و شغل شما مرتبط با کل لندن باشد نباید انتظار داشته باشیم مشتری از امریکا داشته باشید. حضور و محبوبیت محلی در بازاریابی شما تأثیرگذار است. تجزیه و تحلیل و جمعیت شناسی یک روش عالی برای نشان دادن فالورهای فیک است.
عموما فالورهای فیک گاها از منطقه ای خارج از منطقه محلی کاربر می باشند و همین مساله فیک بودن آنها را نشان می دهد. در حالت ایده آل، فالورها در موضعات محلی بید در همان محدوده و موقعیت جغرافیایی باشند.
البته، شاید شما بگویید فلان خوانندهمحبوب در سراسر دنیا محبوبیت دارد و نمی توان با این روش فالور فیک را تشخیص داد ولی اینجا ما در مورد شخصیت های برجسته صحبت نمی کنیم برای مواردی صحبت می کنیم که موقعیت محلی می تواند نشان دهنده فیک بودن فالور است .
میزان مشارکت فالورها
در رسانه های اجتماعی فالورها معمولا روی پست ها نظر می دهند، لایک می کنند و بالاخره اثری از خودشان می گذارند. میزان مشارکت فالورها می تواند نشان دهنده فیک بودن و نبودن آنها باشد.
فرض کنیم که فالورهای اینستاگرام فردی بیش از 10،000 نفر هستند. بنابراین با میانگین فیدبک های متوسط 10 درصد برای هر پست، حداقل 100 نفر هر پست وی را نظر می دهند. درست است؟
آیا این تعداد بازخورد در حد انتظار هست ؟ وقتی کسی 10 هزار فالور دارد و فقط 100 نفر پست های او را لایک می کنند به نظر کمی معقول نمی آید و خبر از فالور فیک می دهد.
چرا نباید در بازاریابی از ربات ها و فالورهای فیک استفاده کنیم ؟
شما همیشه می توانید فالور بخرید. در واقع، فروشندگانی وجود دارد که فالور می خرند. آنها برای فیس بوک، اینستاگرام و توییتر خود فالور خریداری می کنند. برنامه های قیمت گذاری دقیقی برای این موضوع وجود دارد.
واقعیت این است که هیچ ممنوعیت قانونی در خرید فالور وجود ندارد. با این حال، دلایلی وجود دارد که می گوییم این کار را نکنید.
این کار غیر اخلاقی است
خیلی ساده فالور فیک نوعی دروغ است و غیر اخلاقی است. اگر شما مجموعه ای با اصالت هستید نباید کار غیر اخلاقی بکنید. کسانی که پیام های واقعی را به جهان می فرستند باید واقعی باشند. بازاریابی بدون اخلاق کار درستی نیست. در آینده ممکن است کار شما را خراب کند.
ممکن است فالورهای جعلی دچار مشکل شوند
فرض کنیم که شما از یک وب سایت یا شرکت فالور فیک خریداری کرده اید و حالا آن شرکت مجموعه خود را جمع کرده است. چه اتفاقی می افتد؟ تمام حساب های جعلی مربوطه از بین می روند و در نتیجه وضعیت شبکه اجتماعی شما یک شبه خراب می شود. حتی ممکن است یک باره ترافیک سایت شما تغییر کند.
فالور واقعی میزان مشارکت واقعی را مختل می کند
استفاده از طرفداران فیک گاهش باعث می شود که فالورهای واقعی دیگر جذب شما نشوند. ممکن است حتی خیلی زود شهرت خود را از دست بدهید. تصویر خوبی از شما در ذهن مخاطبان واقعی شکل نگیرد و آنها متوجه فیک بودن فالورها بشوند و بروند.
باید برای کار خود استراتژی داشته باشید . هیچ کس یک پادشاه جعلی و تقلبی را دوست ندارد و اگر شما هم می خواهید در کارتان پادشاه باشید نباید متوصل به دروغ و کلک شوید.