اینستاگرام یک شبکه اجتماعی گسترده تصویری است که امکان به اشتراکگذاری عکس و ویدئو را به کاربر میدهد. در این مطلب، ۲۰ نکته آموزشی را برای کاربرانی ارائه خواهیم کرد که به تازگی به اینستاگرام پیوستهاند و با قسمتهای مختلف آن، آشنایی ندارند.
20 نکته آموزشی مهم اینستاگرام
1- بیو (Bio)
به معنای بیوگرافی پروفایل و اکانت شما در اینستاگرام است. در این قسمت میتوانید کمی درباره خودتان توضیح دهید. میتوانید از کلمات، ایموجی، هشتگ و حتی علامت «@» برای منشن کردن پروفایل بقیه در قسمت بیو استفاده کنید. میتوانید ابتدا توضیح را در اپلیکیشن نوشتاری بنویسید و بعد آن را در فیلد بیواینستاگرامتان پیست کنید.
2- استوریها (Stories)
استوری اینستاگرام ویژگی است که از روی اسنپ چت (Snapchat) کپی برداری شده است، و احتمالا در حال حاضر دلیل اصلی محبوبیت بالای اینستاگرام همین استوریها هستند. با استفاده از ویژگی استوری، میتوانید یک عکس یا ویدئو 15 ثانیهای را پست کنید که بصورت اتوماتیک بعد از 24 ساعت از صفحهتان پاک میشود.
استفاده از استوری اینستاگرام بسیار سرگرمکننده و جالب است. امکانات آن بهحدی جالب هستند که میتوان آن را یک اپلیکیشن جداگانه کوچک دانست. میتوانید به استوری متن، ایموجی، استیکر، GIF و هشتگ اضافه کنید یا حتی کسی را منشن کنید. شاید استوریهای اینستاگرام کمی احمقانه به نظر برسند اما پلتفرم سرگرمکنندهای برای به اشتراکگذاری قدری از خلاقیتتان با دنیا است.
3- منشن کردن (نام بردن)
با این روش در اینستاگرام میتوانید توجه سایرین را جلب کنید. برای اینکار ابتدا علامت @ را بگذارید و سپس اسم یا نام کاربری فرد را بنویسید. اگر جزو کسانی باشند که در اینستاگرام دنبال شان میکنید، اسم یا کدنامشان در چندگزینه اول به صورت خودکار نشان داده میشود. میتوانید در قسمتهای مختلف اینستاگرام از بیو گرفته تا کامنتها یا حتی استوری، اینستاگرام بقیه را منشن کنید.
4- تگ کردن (Tag)
تگ کردن با منشن کردن فرق میکند. برای تگ کردن فقط میتوانید فردی را روی یک عکس یا ویدیو تگ کنید. وقتی کسی را تگ میکنید، پست شما در پروفایل آن فرد در قسمت پستهای تگ شده در گالری نشان داده میشود.
5- IG Live
IG Live یا لایو اینستاگرام، ویژگی پخش زنده در اینستاگرام است. که شبیه لایو فیسبوک یا پریسکوپ (Periscope) عمل میکند. IG Live از قسمت استوری این اپلیکیشن در دسترس خواهد بود که از طریق آن به صورت زنده با مخاطبانتان ارتباط برقرار میکنید. حین پخش زنده میتوانید پیامها را در چت پین (pin) کنید، به نظرات دوستانتان پاسخ دهید، و حتی کس دیگری را دعوت کنید تا باهم بصورت مشترک پخش زنده داشته باشید.
6- IGTV
IGTV آخرین اقدام اینستاگرام برای ویدئوهای بلند و طولانی بیشتر از یک دقیقه است. IGTV هم یک اپلیکیشن مستقل و هم بخشی در اپلیکیشن اصلی اینستاگرام محسوب میشود. اگر میخواهید ویدیوهای طولانی بیشتر از یک دقیقه از اینستاگرامر محبوبتان مشاهده کنید میتوانید از آیکون تلویزیون (TV) در گوشه سمت راست بالا وارد شوید.
7- هایلایتها (Highlights)
هایلایتها راهی هستند که به کمک آنها بهترین استوریهای اینستاگرامتان ذخیره و در صدر قرار میگیرند. همانطور که در بالا عنوان شد، استوریها 24 ساعت بعد پاک میشوند. اما همچنان در قسمت آرشیو صفحهتان باقی میمانند. با استفاده از ویژگی هایلایت، میتوانید بهترین استوریهای اینستاگرامتان را هایلایت و برجسته کنید و حتی آنها را در دستهها یا رویدادهای مرتبطی دستهبندی کنید. مثلا میتوانید آخرین سفر یا موضوعی که با مخاطبان صفحه اینستاگرامتان به اشتراک گذاشتید را هایلایت کنید.
8- Insta DM
Insta DM یا پیام دایرکت اینستاگرام پل فرم پیامدهی خود اپلیکیشن اینستاگرام است. آیکون آشنای موشک کاغذی کج را میتوانید در هرجای این اپلیکیشن مشاهده کنید. از دایرکت اینستاگرام میتوانید برای پیام دادن به یک دوست، به اشتراک گذاری تصویر از گالری گوشی، ارسال عکسی که پس از یک بار دیدن پاک میشود، و حتی تماس ویدیویی گروهی استفاده کنید.
9- الگوریتم اینستاگرام
دفعه بعد که صحبت از الگوریتم شد این سوالات را بپرسید که آیا میدانستید که اینستاگرام فقط پستهای شما را به حدود 10 درصد مخاطبتان نشان میدهد؟ یا اینکه میدانید استوریهای این روزها بیشتر درباره چیست؟ آیا میدانید هرچقدر تعامل بیشتری با کاربران داشته باشید از نظر کامنت یا پیام دایرکت، احتمال مشاهده پستهای آنها در فید شما بیشتر میشود؟
10- باتهای اینستاگرام (Instagram Bots)
باتهای اینستاگرام پروفایلهای خودکار با ظاهر افراد هستند. اما گاهی حتی پروفایلهای مجاز هم جهت جلب توجه از باتهای خودکار (خدمات شخص ثالث) استفاده میکنند. اگر کامنتهای نامربوط به صورت تصادفی زیر پستهایتان نوشته میشوند یا بعد از پست کردن عکسی، لایکهای زیادی میخورید، احتمالا پای یک بات درمیان باشد. بهترین کار این است که باتها را نادیده بگیرید. میتوانید آنها را ریپورت یا بلاک نیز کنید.
11- هشتگها (Hashtag)
هشتگها نیروی حیاتی و خون جاری در رگهای اینستاگرام هستند. میتوانید تا بیش از 30 هشتگ در یک پست استفاده کنید اما مراقب باشید که از هشتگهای درست استفاده کنید. هشتگ درست باعث میشود که پستتان به درستی دیده شود.
هشتگ صرفا چند کلمه، حرف یا عبارت است که قبل از آن علامت # میآید. وقتی کسی روی هشتگ ضربه بزند، میتواند تمام پستهایی که با این هشتگ تگ شدهاند را مشاهده کند. هشتگها راه خوبی برای بالابردن تعداد فالوورها و دیدن پستهایتان هستند.
12- دنبال کردن هشتگها (Follow Hashtags)
در حال حاضر میتوانید هشتگها را در اینستاگرام دنبال کنید. به این ترتیب کمی به زندگیتان روح میبخشید. به جای آنکه 10 پروفایل متفاوت از چیز مورد علاقهتان را دنبال کنید، فقط کافی است که هشتگ آن را دنبال کنید (مثلا # سفالگری، # نامهنگاری، یا # خطاطی و خوشنویسی). این برنامه به صورت خودکار، پستهای برتر آن هشتگ را به صورت دورهای در فید صفحهتان نمایش میدهد.
13- ذخیره کردن
در حال حاضر اینستاگرام این امکان را به کاربرانش میدهد که پستها را برای استفاده شخصیشان ذخیره کنند. این ذخیرهسازی شبیه دانلود عکس یا ویدیو نیست. بلکه بیشتر شبیه علامتگذاری (بوکمارک کردن) است.
به کمک این ویژگی، استفاده از اینستاگرام بیشتر شبیه پینترست (Pinterest) میشود. وقتی میخواهید پستی را ذخیره کنید تا بعدها از آن استفاده کنید فقط کافی است که روی آیکون نشان گذار در گوشه سمت راست پایین پست ضربه بزنید. پست موردنظر ذخیره میشود. میتوانید گزینه Save to Collection را انتخاب کنید تا پست مدنظر در مجموعه متفاوتی ذخیره شود.
14- صامت و بیصدا کردن
دلتان نمیخواهد تصاویر و پستهای همکارتان از آخرین تعطیلاتش را ببینید؟ اما آنفالو کردن یا بلاک کردنش هم کار درستی نیست، کافی است که از دکمه جدید صامت کردن استفاده کنید. میتوانید استوریها یا پستها را از قسمت پروفایل، غیرفعال کنید. بدین ترتیب پروفایل شخص مورد نظر همچنان در دسترس است اما پست و استوریهایش دیگر در فید شما نشان داده نمیشوند.
15- بلاک کردن
وقتی کسی را در اینستاگرام بلاک میکنید دیگر امکان مشاهده پستها و استوریهایش را ندارید. وقتی آنها از پروفایل شما دیدن میکنند، دکمه فالو (دنبال کردن) برایشان فعال است اما با زدن روی آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
میتوانید کامنتهای یک فرد را بلاک نیز کنید، برای این کار کافی است از Settings> Comment Controls & Block Comments اقدام کنید.
16- پنهان کردن استوری
وقتی پروفایل کسی را بیصدا میکنید، پستهای وی برای شما نمایش داده نمیشوند. اما اگر نمیخواهید کسی استوری شما را مشاهده کند از صفحه ادیت استوری روی آیکن چرخدنده بزنید. از آنجا به قسمت Hide Story from رفته و کسی که نمیخواهید استوری شما را ببیند اضافه کنید.
17- ریپورت کردن
هرگاه پست نامناسبی در اینستاگرام مشاهده کردید حتما آن را ریپورت کنید (گزارش دهید). این پست نامناسب میتواند یک کامنت تهدیدآمیز یا صفحهای متعلق به افراد نامناسب باشد. از گزینه منو Report را انتخاب کنید. اینستاگرام گزارش شما را بررسی کرده و اقدام مقتضی را به عمل میآورد. مهم این است که شما سهم و وظیفه خودتان در بهتر ساختن فضای برنامه را انجام میدهید.
18- پروفایل تجاری
اینستاگرام راه سادهای دارد تا یک پروفایل شخصی را به یک پروفایل تجاری تبدیل کنید. برای داشتن پروفایل تجاری حتی لازم نیست که حتما کسب و کارتان ثبت شده باشد. پروفایل تجاری مزایای زیادی دارد.
وقتی پروفایلتان تجاری میشود میتوانید جزئیات دیدگاههای فالوورهایتان را مشاهده کنید. بعلاوه اینکه، استفاده از پروفایل تجاری تنها راه داشتن ویژگیهایی مانند لینک پستها در استوری و اضافه کردن کلیدهای خرید به پستهایتان است.
19- دیدگاهها (insights)
وقتی پروفایلتان به یک پروفایل تجاری تبدیل میشود، دکمه Insights در نوارابزار بالای پروفایلتان مشاهده میگردد. روی آن ضربه بزنید و دریایی از اطلاعات سودمند در اختیارتان قرار خواهد گرفت. در اینجا میتوانید سن و جنسیت فالوورها و حتی بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام را مشاهده کنید تا بیشترین مشاهده (view) و لایک را داشته باشد.
20- بررسی و جستجو (Explore)
روی گزینه Search در نوارابزار پایین کلیک کنید و به تب Explore بروید. در اینجا ترکیبی از تمام رویدادهای موجود در اینستاگرام را مشاهده میکنید. موضوعات در قسمت بالا نمایش داده میشوند و عکسها و ویدیوهای محبوب در قسمت پایین میآیند.