برخورداری فیسبوک از زیرساختهای بالقوه، شاید اینستاگرام را بر آن دارد تا در راستای گسترش تجارت الکترونیک، اپلیکیشن مستقلی در زمینه خرید و ارتباط مستقیم کاربران و کسب و کارهای مختلف راهاندازی کند.
اینستاگرام با جذابیتهایی که دارد توانسته است عملکرد موفقی در زمینه جذب کاربران، علیالخصوص کسب و کارهای مختلف داشته باشد؛ بهطوریکه امروزه حتی شاهد فعالیت رسمی کسب و کارهای بزرگ نیز در این بستر هستیم. چراکه امکانات خوب اینستاگرام، کاربران را میتواند چه به طور مستقیم و یا حتی غیرمستقیم در جهت خرید تشویق نماید.
بعد از معرفی پلتفرم ویدیویی IGTV در خرداد سال جاری، اینستاگرام بیکار ننشسته است. در این راستا براساس آنچه که سایت The Verge به آن اشاره کرده، دستاندرکاران این شبکه اجتماعی متعلق به فیسبوک در حالا کار بر روی پروژه جدیدی هستند. این پروژه جدید به اپلیکیشنی مستقل برای خرید اشاره دارد و ظاهرا نیز قرار است، IG Shopping نامگذاری شود و قادر است به سادگی برای شما یک فروشگاه اینترنتی فراهم کند.
با این حال اگرچه اسم دقیقی برای این اپلیکیشن جدید به صورت رسمی اعلام نشده است، اما وعده و وعیدها و ایده پشت IG Shopping به خرید مستقیم کاربران از اینستاگرام اشاره دارد. بهطوریکه این اپلیکیشن اجازه خواهد تا کاربران بتوانند فروشندگان و شرکتهای فروش را دنبال کرده و به فهرست کالاهایی که برای فروش در نظر گرفته شده است، دسترسی داشته باشند و در نهایت نیز میتوانند بهطور مستقیم از طریق اینستاگرام نسبت به خرید اینترنتی اقدام نمایند. با این حساب کاربران به مجموعههای خرید و زیرساختی مناسب برای جهت خرید اینترنتی دسترسی خواهند داشت.
اگر احساس میکنید چنین ویژگی برای شما آشنا است، باید بگوییم که قبلا نیز اینستاگرام در این باره راهکاری به نام Instagram Shopping را اوایل سال جاری میلادی، ارائه داده بود که کاربران هشت کشور مشخص میتوانستند از امکانی جدید بهرهمند شوند. درواقع با این امکان فروشندگان تگی را بر روی پستهای قابل فروش درج میکردند و از طریق آن کاربران میتوانستند به طور مستقیم با فروشنده ارتباط برقرار کرده یعنی وارد سایت فروش شوند و نسبت به خرید محصول مورد نظر اقدام کنند. گفته میشود، چنین قابلیتهایی برای فروشنگان یا بازاریابانی که براساس business-to-consumer کار میکنند، بسیار سودمند است.
برقرار امنیتی و حفاظت از اطلاعات
گفتنی است که اطلاعات و جزئیات دیگری درباره اپلیکیشن خرید اینستاگرام و حتی برنامه زمانی برای عرضه آن مشخص نشده است. با این حساب بنا بر گفته The Verge حتی امکان دارد که این پروژه قبل از اجرایی شدن لغو شود. اما از طرف دیگر باید خاطر نشان کنیم که اینستاگرام نسبت به آینده گسترش تجارت الکترونیک بسیار خوشبین است.
جالب است اشاره کنیم که اگر Instagram Shopping بخواهد به طور مستقیم با دیگر پلفرمهای آنلاین تجارت الکترونیک مانند وب سایت های خرید اینترنتی آمازون و اسپاتیفای رقابت کند، فرصت خوبی را نیز پیش رو خواهد داشت. چراکه با بهرهمندی از امکانات فیسبوک میتواند ابزارهای بیشتری را در اختیار فروشندگان قرار دهد.
با این حال، برخلاف اینکه امکان Instagram Shoppin هماکنون در برنامه اصلی اینستاگرام موجود است، فیسبوک نیز زیرساختی آماده برای ایجاد برنامهای مستقل در این زمینه دارد. اما با توجه به خدشهدار بودن سابقه فیسبوک در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران، جالب است بدانیم که این غول شبکههای اجتماعی در صورت کار بر روی چنین پروژهای چگونه امنیت و حفاظت از اطلاعات کاربران را فراهم خواهد کرد. درنتیجه باید منتظر بمانیم تا صحت این خبر تایید شود و راهکارهای برای عملی کردن آن نیز مشخص گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با پلازا همراه باشید.