این روزها شایعه شده که ممکن است اپل دست به یک خرید بزرگ بزند و از آن طرف گزارشهایی هم مبنی بر خصوصیسازی تسلا منتشر شده و احتمال خرید تسلا توسط اپل مطرح شده است.
اپل و تسلا از مهمترین شرکتهای فعال در فناوری هستند که شباهتها و تفاوتهای زیادی دارند. اخیرا اپل تبدیل به اولین شرکت تريليون دلاری تاریخ جهان شده است و به نظر میرسد تسلا نیز در مسیر رشد یا تریلیون دلاری شدن باشد. هر دو شرکت تولید خودرو و خدمات مرتبط با آن را در نظر داشتهاند.
خبرها حاکی از این بوده که ممکن است اپل دست به یک خرید بزرگ بزند و از آن طرف گزارشاتی هم مبنی بر خصوصیسازی تسلا منتشر شده است. وارن بافت هم ساکت ننشسته و نظرش را در این خصوص با خبرگزاریهای مختلف در میان گذاشته است. وارن بافت سرمایه گذاری خود در ثروتمندترین کمپانی فناوری دنیا، اپل، را از سال ۲۰۱۶ و با خرید حدود ۱ میلیارد دلار سهم این شرکت آغاز کرد و از آن تاریخ تا به امروز به طور مداوم در حال افزایش سهم خود بوده است.
وارن بافت فکر نمیکند که ایده اپل برای خرید تسلا، ایدهای هوشمندانه باشد. برخی معتقدند که این غول فناوری باید این سازنده خودروهای برقی را خریداری کند. متیو دبورد، نویسنده خبرگزاری بیزینس اینسایدر، پیشتر در این باره نوشته بود که با به دست آوردن تسلا، اپل میتواند خود را به سرمایهگذاری در مدل های کسب و کار جدیدی که بالقوه سود آور هستند وارد کند؛ مانند کسب و کار مربوط به خودروهای خودران و یا راید-هیلینگ که میتوانند آینده صنعت حمل و نقل را رقم بزنند. اما بافت در مصاحبهای با شبکه تجارت فاکس در روز پنجشنبه، گفت:
خرید تسلا ایده بسیار بدی برای اپل است.
او گفت که ایجاد منافع رقابتی در درازمدت در صنعت خودرو بسیار مشکلتر از صنعت فناوری است؛ وی همچنین به دشواری کار در عرصه اقتصاد بازار خودرو اشاره کرد. شرکتهای حاضر در صنعت خودرو بامسائلی مثل، «سرعت»، «مزیت مقیاس» که در آن کسب مزیت کاهش هزینه در اثر افزایش حجم تولید است و «اثر شبکهای» که ارزش یک محصول یا خدمت را وابسته به تعداد استفادهکنندگان آن میداند، مواجه هستند.
بافت گفت:
شما میتوانید در صنعت خودرو امسال برنده باشید و سال دیگر بازنده.
بافت همچنین به توییت بحثبرانگیز ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا اشاره کرد؛ ماسک در این توئیت گفته است که تأمین مالی برای تبدیل تسلا به یک شرکت خصوصی تضمین شده است. طبق گزارشهای رسیده، این ادعای ایلان ماسک كميسيون اوراق بهادار و سهام آمریکا را تحریک کرد تا موضوع را بررسی کند و گزارشات ارائه شده باعث شد ادعای ماسک مورد تردید قرار گیرد (ماسک در روز جمعه گفت که تسلا به شکل شرکتی عمومی باقی خواهد ماند، اما گفت که وی معتقد است که تأمین مالی کافی برای خصوصیسازی این شرکت وجود داشته است).
بافت میگویدکه ماسک باید هرچه زودتر روشن کند که دقیقا منظورش از اینکه گفته «تأمین مالی کافی دارد» چیست؛ شاید میخواسته به طور غیر مستقیم بگوید که در حالیکه او توانایی کافی، برای پیدا کردن حمایت مالی برای خصوصیسازی داشته اما این کار را نکرده است.
بافت خطاب به ماسک گفت:
اگر در صحبتتان چیزی را اشتباه میگویید، بهتر است هرچه زودتر آن را اصلاح کنید.
پیش از این هم در روز پنجشنبه، بافت گفته بود که عادت افراط در توئیت کردن ماسک، زیانبخش است. او در مصاحبهای با CNBC گفت:
من فکر نمیکنم این کار به ماسک چندان کمکی بکند.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از خودرو با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.