یوسف اسکوآلی در فضای اینترنت و رسانه های دیجیتال به عنوان تحلیلگر به مدت دو دهه است که فعالیت می کند. او مسئولیت یک تیم کاری را به مدت 8 سال برعهده داشت و بعد در سال 2008 مدیر عامل کانتور فیتزجرالد شد.
او و تیم کاری اش در ماه می به سان تراست مهاجرت کردند، او در آنجادر حوزه اینترنت و پلت فرم های رسانه های دیجیتال در بانک مشغول فعالیت شد.
مصاحبه ذیل بخشی از پرسش و پاسخی است که از وی درباره شروع فعالیت اش در فیس بوک و سرمایه گذاری 210 دلاری اش در آن می باشد.
او در اینجا قصد دارد درباره آینده امپراتوری دیجیتالی مارک زوکربرگ صحبت کند :
سئوال : مهمترین نکته برای سرمایه گذاری جدید در فیس بوک از نظر شما چیست؟
یوسف اسکوالی: فیس بوک یک پلتفرم اجتماعی فراگیر است و به همین دلیل یکی از بزرگترین دریافت کنندگان دلارهای دیجیتالی محسوب می شود که به سرعت می تواند در فضای اینترنت حرکت کند.
سئوال : برخی از بزرگترین رقبای فیس بوک را نام ببرید ؟
یوسف : رقبای فیس بوک، رقبایی با پلت فرم های نسبتا کوچکتری هستند. اسنپ می تواند در بین رقبا جزو مهمترین ها باشد و ما هم بر روی فروش در حوزه اسنپ برنامه ریزی هایی انجام داده ایم .
یکی دیگر از بازیکنان بزرگ این حوزه که پول های کلانی را دریافت می کند آلفابت است که به نام یوتیوب شناخته می شود. وضعیت مالی خوبی دارد و این شرکت ها تقریبا شبیه به همدیگر در بازار فعالیت می کنند. ویدئو های اجتماعی برای تبلیغات در تلویزیون تجربه خوبی در این حوزه است.
سئوال : در حال حاضر بزرگترین عامل رشد فیس بوک چیست؟
یوسف : در اصل سه عامل وجود دارد : افزایش کاربران، مشارکت بیشتر، تبلیغ کنندگان بیشتر.
مردم بیشتر ساعت های بیداری روزانه خود را در فیس بوک ، واتساپ ، مسجرها و اینستاگرام و … صرف می کنند. به طور متوسط هر فردی حدود حداقل یک ساعت در روز در این شبکه ها است . البته دو یا سه سال قبل این رقم پایین تر بود.
وقتی افراد زمان بیشتری را در سایت ها یا برنامه ها صرف می کنند، به وضوح مطالب بیشتری و صفحات بیشتری را مطالعه می کنند. و همین مساله باعث کسب درآمد بیشتر می شود.
سئوال : فیس بوک طی 5 یا 10 سال آینده چه تغییراتی خواهد کرد ؟
یوسف : پلت فرم فیس بوک احتمالا همان حالت تعامل شبکه اجتماعی دیجیتال آنلاین را خواهد داشت. اما آنچه که در واقع ما را بیشتر هیجان زده می کند ،ارزش مالی و دارایی فیس بوک مانند اینستاگرام است که به نظر می رسد از نظر تعداد کاربران رشد خوبی داشته باشد و بتواند تبلیغات بیشتری بگیرد. تبلیغات گرافیکی تر و خلاقانه تر خواهد شد .
برنامه های دیگر فیس بوک، مانند مسنجر، که امروز تنها یک پلت فرم پیام رسان هستند، توانایی تبدیل شدن به یک پلت فرم تجارت الکترونیک بزرگ را خواهند داشت .
و البته باید بدانید که واتس اپ هم در حال رشد است هم از از نظر تعداد کاربران و هم از جهت کسب درآمد وضعیت خوبی دارد.
فیس بوک در فضای مجازی پیشرفت خوبی خواهد داشت و در عامل های رشد را برای سال های آینده در خودش دارد.
سئوال : اگر به شما فرصت داده می شد از مارک زوکربر سوال کنید ،چه سئوالی می پرسیدید؟
یوسف : من از او درباره واتس اپ می پرسیدم، زیرا این شرکت حدود 21 میلیارد دلار برای این شبکه اجتماعی صرف کرده اند و در حال حاضر ما هیچ اعتباری نمی بینیم . اگر او چیزی را که ما می بینیم مشاهده می کند، دوست دارم نظرش را در این مورد بدانم.
واتس اپ اکنون درآمدی نزدیک به صفر دارد و اصلا درآمدزا نیست . این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیارد کاربر دارد که به معنای واقعی کلمه میلیاردها دلار و میلیاردها ساعت در ماه هزینه می کنند، اما این شرکت هنوز تصمیم به کسب درآمد از این طریق ندارد . شاید این به این دلیل است که این کار ، کار سختی است، اما به نظر می رسد مدیریت این شبکه مقدار زیادی از بینش را ارائه نکرده است.