بر اساس آمار جدیدی که به دست آمده، مردم در طول سه ماه گذشته، 85 میلیارد ساعت در واتساپ و 31 میلیارد ساعت هم در فیسبوک وقت صرف کردهاند.
85 میلیارد ساعت مدت زمان بسیار زیادی است. این عدد برابر با 3.5 میلیارد روز یا 9 میلیون سال میشود. اگر دقیقتر بخواهیم بگوییم، 9،582،650 سال. این عدد برای هر انسان روی زمین، به صورت میانگین برابر با 11.425 ساعت میشود. این عدد مدت زمانی است که همه ما در طول سه ماه گذشته، در واتساپ سپری کردهایم. این مسئله حداقل توسط شرکت آنالیز اپلیکیشنها، Apptopia اثبات شده است. این شرکت اعلام کرده که کاربران تنها 30 میلیارد ساعت را در واتساپ گذراندهاند.
ده اپلیکیشنی که به ترتیب، کاربران بیشترین وقت خود را در آنها سپری کردهاند، شامل موارد زیر میشوند:
نکته قابل توجه در این باره آن است که این دادهها شامل فروشگاههای اپلیکیشنهای اندروید شرکتهای ثالث در چین نمیشود که در غیر این صورت، ویچت یا سایر اپلیکیشنهای محبوب در چین احتمالا جزء نرمافزارهای صدر جدول خواهند بود. هرچند که همین حالا هم ویچت در مقام دوم کلی قرار دارد.
مسئله جالب، تفاوت زمان سپری شده از سوی کاربران در واتساپ و فیسبوک است. واضح است که بسیاری از افراد وقت بیشتری را به جای شبکههای اجتماعی سنتی در نرمافزارهای پیامرسان سپری میکنند. این مسئله شاید از دیدگاه بزرگسالان یا افراد مسن باعث تعجب باشد، اما نشاندهنده رفتارها و عادات جوانها است که زمان زیادی را صرف ارتباط با یکدیگر میکنند.
همچنین مسئله جالب دیگر آن است که اطلاعات مربوط به زمان صرف شده در بازی هم منتشر شده است. شاید باعث شگفتی باشد: این بار، بازی Fortnite برنده این رتبهبندی نبود، اگرچه بعد از بازیهای Clash of Clans و Candy Crush Saga در مقام چهارم قرار گرفته است.
در ادامه به ده بازی بینالمللی اشاره میکنیم که بیشترین زمان کاربران را به خودشان اختصاص میدهند:
- Clash of Clans –مدت 83 میلیارد ساعت
- My Talking Tom –مدت 42 میلیارد ساعت
- Candy Crush Saga –مدت 31 میلیارد ساعت
- Fortnite –مدت 98 میلیارد ساعت
- Lords Mobile – مدت 93 میلیارد ساعت
- Subway Surfers –مدت 43 میلیارد ساعت
- Helix Jump –مدت 74 میلیارد ساعت
- io – مدت 1.54 میلیارد ساعت
- PUBG Mobile –مدت 52 میلیارد ساعت
- Fishdom – مدت 1.51 میلیارد ساعت
یکی از دلایل این که بازی Fortnite در این جایگاه قرار گرفته، آن است که این بازی در بسترهای مختلف و بسیاری وجود دارد: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوترهای دسکتاپ و لپتاپ و همچنین موبایلها. همچنین یکی دیگر از عوامل این مسئله، به خاطر آن میتواند باشد که این بازی را با صفحه نمایش بزرگتر و با کنترلهای سختافزاری اختصاصی بهتر میتوان بازی کرد.
از یک جهت، این مدت زمان بسیار زیاد که صرف اپلیکیشنهای موبایلی شده، چندان شوکهکننده نیست. بزرگسالان آمریکایی به صورت میانگین، سه ساعت و نیم در روز را با دستگاههای موبایلی و همراه سپری میکنند. در برخی از کشورهای دنیا که به صورت اختصاصی استفاده از موبایل بیشتر است و درصد استفاده از سیستمهای کامپیوتری کمتر است، عدد مربوطه احتمالا بالاتر است. سه ساعت در روز، در میان چند صد میلیون و یا حتی چند میلیارد ساعت، این عدد را به شدت افزایش میدهد.
اما این مسئله، یک بار دیگر، نشان میدهد که هر وقت صحبت از میزان زمان سپری شده باشد، موبایل بیشترین سهم را به خود اختصاص میدهد. یکی از آنالیزورهای معروف به نام «یوران وارمسر» میگوید: «تقریبا نیمی از این زمان در اولین اپلیکیشن فهرست قرار میگیرد و حدود 90 درصد از زمان کاربران در پنج اپلیکیشن اول این فهرست.
فیسبوک در این نبرد برنده میشود، حداقل این مسئله در خارج از مرزهای چین این گونه است. از میان ده اپلیکیشنی که در این فهرست هستند، چهار مورد متعلق به فیسبوک است، Messanger، فیسبوک، اینستاگرام و البته واتساپ. گوگل نیز در این فهرست از جمله شرکتهای پیشرو است و با یوتیوب و گوگل مپس در فهرست ده اپلیکیشن قرار دارد.
جای تعجب ندارد که اپلیکیشنهای اسپاتیفای و پاندورا که به ارائه خدمات پخش موسیقی میپردازند، در این فهرست دهگانه قرار دارند زیرا مشترکین فوقالعاده زیاد و تعداد قابل توجهی از طرفداران موسیقی دارند.
شرکتی که این آمار را تهیه کرده، میگوید که این دادهها از طریق صدها هزار اپلیکیشنی به دست آمده که با آن میتوان عملکرد دادهها را به صورت جهانی مورد بررسی قرار داد. البته، این شرکت میزان خطای قابل توجهی را نیز در آمار خود لحاظ کرده، در نتیجه، کمی نتایج ممکن است با این آمار تفاوت داشته باشد.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.