با نزدیک شدن به نمایشگاه سالانه بلیزکان این احتمال وجود دارد که بلیزارد از دنباله Diablo 3 رونمایی کند. در این مطلب مواردی را که انتظار داریم در قسمت جدید شاهد باشیم را مرور خواهیم کرد.
Diablo 3 هنگام انتشارش در سال 2012 با نواقص زیادی از قبیل مشکلات سرور، auction house (بخش حراج) درون بازی، دراپ فوقالعاده کم آیتمهای Legendry و نبود یک پایان سرراست و تکرار چندین باره کمپین کوتاه بازی مواجه شد. با وجود این که بازی نقدهای مثبت زیادی دریافت کرد، طرفداران بسیار ناراضی بودند.
این ماجرا تا سال 2014 ادامه داشت تا این که اولین و تنها بسته گسترشدهنده بازی به نام Reaper of Souls عرضه شد و بلیزارد (Blizzard) تغییرات اساسی را به Diablo 3 اضافه کرد. سیستم لوت و Paragon به شکل کارآمدی بازسازی شدند، پایانبندی بهبود پیدا کرد و همراه با کلاس جدید crusader پنجمین فصل بازی اضافه شد. سایت Game Informer از تغییرات جدید به شدت استقبال کرد و آن را یکی از شاخصترین تحولات بازی دانست. بلیزارد پس از این بسته الحاقی، زمان زیادی را برای بروزرسانی دائم Diablo وقف کرد و آپدیتهای فصلی متداومی ارائه داد که لوت و چالشهای جدیدی به بازی اضافه میکردند. در رأس همه اینها کلاس محبوب Necromancer از Diablo 2 بازگشت و بلیزارد 16 مرحله اول از قسمت اول را طی یک رویداد سالانه برای مدتی محدود در بازی گنجاند.
این کمپانی خوشنام اخیراً اعلام کرد که روی چندین پروژه جدید از Diablo کار میکند. یکی از آنها مشخصاً پورت سوییچ Diablo 3 خواهد بود، اما وجود Diablo 4 یا چیزی مثل یک دنباله انکارناپذیر است. با فرا رسیدن گیمزکام و آغاز بلیزکان (Blizzcon) در اوایل نوامبر، تمام چیزهایی که از عنوان Dungeon Crawler بعدی بلیزارد انتظار داریم را مرور خواهیم کرد.
آنچه در این مقاله میخوانید:
از دنباله Diablo 3 چه انتظراتی داریم؟
ویژگی Co-op بهبود یافته
یکی از ویژگیهایی که Diablo 3 در آن خوش میدرخشد، عملکرد co-op بازی است. قابلیت ورود و خروج، همکاری با چهار بازیکن دیگر به شکل محلی (Local) روی کنسول و این که مهارت کدام بازیکن در برخی مراحل بیشتر به کار میآید، تجربه Diablo را جذاب و رضایتبخش کرد است. علاوه بر اینها ویژگیهای فوقالعاده بازی میتواند از کیفیت تغییرات سازندهای استفاده کند. منوها همچنان کمی گیجکننده هستند و این حقیقت که دو بازیکن نمیتوانند با فروشندهها تعامل داشته باشند یا همزمان منوهایشان را باز کنند کمی تاریخ مصرف گذشته به نظر میرسد. بازی به اجتناب از تقسیم نکردن صفحهاش وفادار مانده، اما استثناء قائل شدن برای منوها منطقی به نظر نمیرسد.
در عین حال که حالت Co-op به بهترین شکل ممکن پیاده شده است، تجربه اصلی و امکانات برای بازیکنان اجتماعیتر به شدت محدودند. شما میتوانید خیلی راحتتر از پس بخشهای سخت بربیایید، اما در واقع هیچ خبری از همکاری نیست؛ فقط سیاهچاله وجود دارد و چالشهایی که یک تیم از بازیکنان را درونشان سرگرم میکند. رویدادهایی که روی مناطق جدید یا چالشهای co-op تمرکز دارند، میتوانند جذابیت فصلها را افزایش دهند و دریافت پاداش براساس لولی (Level) که دارید، معقولتر به نظر میرسد تا این که هرکسی از پاداش مساوی با بازیکنان حرفهای برخوردار شود. سیاهچالههای بزرگ، چالشی و یکپارچه برای رویدادهایی که شامل Raidهای متنوع باشند میتواند طرفداران بخش co-op را خوشحال کند. این رویدادها میتوانند محتواهای ویژهای مثل لوت، آیتمهای تزئینی و چیزهایی را در خود داشته باشند که تنها با بازی تیمی حاصل میشوند.
حتی برای آسانسازی بیشتر co-op بلیزارد میتواند ویژگیهای کراس پلی معرفی کرده و به بازیکنان کنسولی و کامپیوترهای شخصی اجازه مشارکت بدهد. البته احتمالاً تغییراتی وجود خواهد داشت؛ مثلاً حذف یا اضافه کردن ورود بازیکنان کنسولی به PC، اما در نهایت ویژگی کراس پلی جمع بندی تیم و آمادهسازی Raid را بسیار آسانتر میکند. در رأس همه اینها، قابلیت انتقال شخصیت اکانتتان از طریق کراس پلی انگیزه بیشتری به بازیکنان میدهد و بازی کردن روی کنسول دستی سوییچ یا روی کنسولهای دیگر همراه با دوستانتان برای حالت محلی، به شما اجازه خواهد داد در هر جا که هستید به شخصیتتان و میزان پیشرفتی که داشته دسترسی داشته باشید.
بهبود بخش تکنفره
بلیزارد نباید دوستداران بخش تکنفره را فراموش کند. در ازای هر کسی که عاشق Raid و بازی با دوستانش است، شخصی وجود دارد که کنج ازلت و سرگرمی در کمال آرامش را ترجیح میدهد. با حالت تکنفره، کلی ایده جدید داریم که چطور زندگی را برای این بازیکنان منزوی آسانتر، رضایتبخشتر و سودآورتر بکنیم.
بد نیست همراهان (Folower) با گزینههای متنوعتر و مناسبتر رنگ و لعابی جدید داشته باشند. قابلیت این که بتوانید کلاس، ظاهر و لوازم یک همراه را انتخاب کرده و او را کاملاً شخصیسازی کنید، میتواند باعث ارتباط بیشتر بازیکنان تکرو به هوش مصنوعی همراهشان شود و چالشهای بیشتری برای بازی فراهم سازد. همراهان میتوانند کلاس بیشتر، سلاحها و ساختارهای متنوعتر داشته باشند و شیوههایی که بازیکنان میتوانند در بازی پیش بگیرند را دو برابر کنند.
حیوانات همراه (Pet) نیز میتوانند به شکل جدیدی در بازی پیاده شوند. در حالت کنونی آنها هیچ استفادهای ندارند. اگر Petها میتوانستند لوتهای بیارزش را جمعآوری کنند و بفروشند، گزینههای بیشتری برای حمله داشتند و تقویتکنندههای بیشتری فراهم میآوردند، خیلی به درد بخورتر و هیجان انگیزتر میشدند.
یکی دیگر از روشهای جلوگیری از تکرارشوندگی بازی، گوناگونی بیشتر «ریفتها» (Rift)، «مأموریتها» و «باس فایتهای» بیشتر است. تغییرپذیری میتواند آنها را رضایتبخشتر کند و به بازیکنان اهداف جدیدی برای تکمیل ارائه دهد. ریفتها جذاب هستند، اما به پایان رساندن بازی اصلی، تنها روشی است که میتوانید با آنها تعامل داشته باشید. اضافه کردن مأموریتهای چالشی دیگر یا بخش boss rush میتواند درمانی برای این تکرارشوندگی باشد.
شخصیسازی بیشتر
در بازیهای لوت محور، حول کشتار بهتر و جلوه ظاهری شخصیتتان تمرکز زیادی میشود. Diablo 3 از لباسها و لوازم فوقالعاده زیبایی برخوردار است، اما شخصیسازی شخصیت در مقایسه با رقبای امروزی تاحدودی محدود به نظر میرسد. داشتن این امکان که پس از انتخاب کلاس، شخصیت خودتان را خلق و او را با زرههای مختلف مجهز کنید میتواند تغییر مثبتی برای بازی باشد.
تغییر شکل زره ویژگی جذابی برای بازی بوده، اما هنوز کلی گزینه برای انتخاب وجود دارد و طراحی Diablo میتواند کمی افراطی باشد. نیاز نیست تا هر قهرمان لول هفتادی روی زرهاش سیخ داشته باشد و از لباسش چندین اسکلت آویزان شود. داشتن گزینههای تزئینی در یک بازی مطمئناً جذاب است، اما انگیزهای که باعث شود بازیکنان در دنیای بازی ساعتها برایش وقت بگذارند، شگفتانگیز خواهد بود. داشتن سیستمی که به بازیکنان برای پیدا کردن قطعات یک ست کامل کند، میتواند برای بازیکنانی که به دنبال خوشپوشی هستند خوشایند باشد.
اجازه ساخت انجمن
همه میدانیم که بلیزارد هرگز از مادها پشتیبانی نخواهد کرد، بنابراین بد نیست به جایش چیزی مثل ویرایش یا ساخت مرحله در بازی قرار دهد. بازیکن میتواند سیاهچالههای لول بالا یا حتی کوئستهای متنوع خلق کنند و محتوای ثابت بازی را تا هر چقدر که دوست دارند گسترش دهند. این سیاهچالههای دستساز در انجمنها میتوانند براساس محبوبیت و کیفیت رتبهبندی و مشخص شوند. بازیکنان میتوانند حالت horde برای بازی خلق کنند، بلیزارد میتواند یک سیستم کارگردانی داشته باشد که به بازیکنان اجازه دهد تا خودشان مرحله بسازند و دشمنان به شکل خودکار در آن متراکم شوند.
معرفی سیستم خلق کلاس
Diablo بعدی مطمئناً کلاسهای بیشتری برای انتخاب ارائه خواهد داد و امیدواریم که بلیزارد با حفظ و بازسازی کلاسهای قبلی، چند کلاس جدید هم اضافه کند. علاوه بر این، یک سیستم شبیه به بازیهای Dragon’s Dogma یا Kingdoms of Amalur: Reckoning جای دهد که شیوه و استایل بازی بازیکنان روی کلاسهای در دسترسشان تأثیرگذار باشد. بازیکنان میتوانند دو کلاس متفاوت را با یکدیگر ترکیب نمایند؛ مثلاً از بین wizard یا barbarian یکی را انتخاب کنند یا با ترکیب هر دو یک Battle Mage بسازند.
بازیکن میتواند با انتخاب یک کلاس کلاسیک با ساختار تماماً جادوگر بازی را پیش ببرد؛ یا حتی مهارتها را تقسیم کرده و شخصیتی «نزدیک زن» بسازند که در مواقع ضروری از اسپلهای دوربرد استفاده میکند. بلیزارد با سیستمی که بازیکنان اجازه میداد مهارتها و Runeهای کلاسشان را دائماً تغییر دهند تقریباً چنین کاری را انجام داده بود، با این تفاوت که که همه بازیکنان احساسی مشابه داشتند. این که یک بازیکن را برای انتخاب بین یک کلاس تخصصی یا هایبرید محدود کرده و سپس به او اجازه دهید تا مهارتهای آن کلاس خاص را دستکاری کند، میتواند به ساختارهای متنوعی منجر شود که بسیار شخصیتر هستند.
اختصاص Stat به کلاسها، مثلاً «چالاکی» (dexterity) به Monk یا «قدرت» (Strength) به barbarian پیکربندی شخصیتها را محدود میکند. بلیزارد میتواند این گزینه را در اختیار بازیکنان قرار دهد تا Statهایشان را با یکدیگر ترکیب کنند و به عنوان مثال یک Demon Hunter چالاک و Monk قدرتمند بسازند که مثل هالک مشت میزند. برای متفاوت جلوه دادن بیشتر کلاسها، حجم عظیمی از متعلقات و سلاحهای تخصصی میتواند تنوع و انحصار بیشتری به کلاس انتخابیتان اضافه کند. هنگام بازی با دوستانتان اگر بدانید ابزاری به همراه دارید که منحصر به کلاس شما است، احساس خاص و ارزشمندی خواهید داشت؛ در عین حال آگاهی از این که دوستتان یک آیتم انحصاری دارد، شما را برای شروع دوباره بازی با یک شخصیت دیگر ترغیب میکند.
داستان کمتر یا بیشتر فرق ندارد؛ فقط بهتر باشد
بلیزارد عادت ندارد داستانهایش را به شکل شیوا روایت کند و اغلب کشف آنها را به اختیار بازیکنان میگذارد؛ اما Diablo 3 پر شده بود از دیالوگهای ضعیف، پیچشهای نامناسب و مرگهای غیرضروری شخصیتها! روایت داستانشان در صحنههای ایزومتریک و پنجرههای کوچک دیالوگ هم کمک چندانی نمیکرد و تنها کات سینهای سینمایی بودند که بخشها را به هم مربوط میکردند و ما را در جریان ماجرا قرار میدادند.
بلیزارد در عنوان بعدیش برای ارائه یک کمپین جذاب و راضی کننده یا باید تمام تمرکزش را روی داستان معطوف کند یا کلاً بیخیال روایت شده و به گشتزنی و جمعآوری غنیمت در سیاهچالهها بپردازد. یک کمپین نصفه و نیمه که داستانش در بین حجمهای از فعالیتهای جانبی گم شود، در حد و اندازه یک Diablo نیست. داستان Diablo 3 یکی از ضعیفترین بخشهای بازی محسوب میشود و تنها بستری است برای لول آپ کردن شخصیت و آغاز ماجراجویی بدون محدودیت. بعد از یکی دو روز بازی، امپراطور Hakan II مثل همیشه روی اعصاب است، باس فایتها طبق معمول ساده و خستهکنندهاند و لوتهای هیچ انگیزهای برایتان بوجود نمیآورند. یک کمپین مفرح، قابل تکرار و با روایتی درست میتواند بازیکنان را برای شروع مجدد با یک شخصیت جدید ترغیب کند.
شما دوست دارید چه مواردی به Diablo اضافه شود؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.