ظاهراً با همکاری جمعی از فارغ التحصیلان اسپیس ایکس، ناسا و دانشگاه استنفورد، تا سال 2020 شاهد اینترنت فضایی خواهیم بود.
فارغ التحصیلان اسپیس ایکس، ناسا و دانشگاه استنفورد اقدام به تاسیس شرکتی کرده اند که هدف آن ارائه خدمات اینترنتی در فضا است. مقر اصلی این شرکت با نام Audacy در کالیفرنیا است و ماموریت آن ایجاد نخستین سیستم تجاری تقویت داده های فضایی بوده و ادعا میکند که این شبکه تا سال 2020 به طور کامل راه اندازی خواهد شد. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالت متحده (FCC) مجوز مهم این ماموریت را در اوایل این ماه به شرکت Audacy اعطا کرده است.
این شبکه از دو ایستگاه زمینی واقع در سان فرانسیسکو و سنگاپور برای ارتباط با سه ماهواره مرتبط به هم در مدار میانی زمین (MEO) استفاده خواهد کرد. این سه ماهواره قرار است در سال 2019 به فضا پرتاب شوند. ماهواره های MEO دورتر از زمین قرار داشته و تاکنون معمولاً برای انجام خدمات GPS به کار رفته اند.
در حال حاضر، بیشتر ماهواره های تجاری در یک مدار پایینی زمین (LEO) قرار میگیرند و به طور مستقیم با یک برج واقع در زمین ارتباط دارند و در یک زمان خاص فقط میتوانند اطلاعات را به یک دریافت کننده بفرستند.
مدیر عامل Audacy، رالف اویگ، در روز چهارشنبه به خبرنگار CNBC گفت که اهداف تجاری ما در حال حاضر بر مبنای «خط دید» بوده و مدت زمان ارتباط به 10 تا 15 دقیقه در هر عبور کاهش خواهد یافت.
اویگ میگوید:
طرح او ایجاد شبکه بین سه ماهواره دورتر از زمین است به طوری که ماهواره های LEO با آنها ارتباط خواهند داشت. در عوض، این کار سبب میشود که ارتباط و انتقال داده ها با زمین در تمامی زمان ها برقرار باشد.
اویگ میافزاید:
شرکت Audacy ماهواره ها را به یک مدار بالا خواهد فرستاد که این کار مشابه ایجاد برج های ارتباطی در بالای تپه هاست. ما میتوانیم همه مشتری های خود را در پایین ببینیم و آنها دقیقاً با ماهواره هایی ارتباط خواهند داشت که کل ترافیک را جمع کرده و فقط از طریق دو ایستگاه به زمین میآورند.
نبرد طیفی
پیش بینی میشود تا 5 سال دیگر بیش از 20 هزار ماهواره وارد خدمات اینترنتی شوند و نظر اویگ این است که در حال حاضر هر مشتری برای تضمین طیف رادیویی وارد «جنگ نفوذ» خواهد شد تا از ارسال و دریافت اطلاعات به زمین مطمئن شود.
او میگوید:
اساساً در فضا هرکسی میخواهد خط ارتباطی خود را داشته باشد و در زمینه تعداد افراد بهره مند محدودیت وجود خواهد داشت. بنابراین ایده ما این است که چیزی در فضا راه اندازی شود که اجازه همزمان و موثر به تعداد زیادی از مشتریان برای داشتن ارتباط را بدهد.
توسعه این طرح نیازمند 300 میلیون دلار است و سرمایه گذاری آن از طریق سهام، تامین مالی پروژه و سپرده های مشتریان برای خدمات آتی تامین شده است.
اویگ بیان میکند:
تقاضای معمول برای این خدمات از طرف شرکت های انجام دهنده رصدهای فضایی زمین است.
او میافزاید:
اگر شما دسترسی موبایلی به اطلاعات دارید، پس میتوانید از این طریق اطلاعات را برای برنامه های حیاتی از قبیل ایمنی حمل و نقل، اطلاعات هواشناسی، جابه جایی یخچال های طبیعی و یا اخبار وقایع طبیعی فراهم کنید.
رئیس Audacy اشاره میکند که کاربران ممکن است شامل شرکت های فضایی باشند که میخواهند ارتباط ثابتی با وسایل پرتاب شده داشته باشند. او همچنین ادعا میکند که انتقال داده ها به مردم اجازه میدهد که در خانه خودشان فضانوردان را به صورت زنده مشاهده کنند.
اویگ میافزاید:
ما این کار را به عنوان کسب و کار تجاری انجام میدهیم و پول مهم است، چون باعث جذب سرمایه گذاری میشود. اما آن چیزی که مرا به انجام این کار تشویق میکند این است که فضا را به همه مردم نزدیکتر کنیم، نه اینکه فقط تعدادی از آنها هر از چند گاهی به فضا بروند.
پیش از ارسال این سه ماهواره اصلی به فضا در سال 2019، شرکت Audacy قصد پرتاب حداقل دو ماهواره آزمایشی را دارد. نخستین ماهواره، Audacy Zero، در یک ماموریت اسپیس ایکس طی چند هفته دیگر پرتاب خواهد شد و جهت بررسی طیف رادیویی و ارتباط با ایستگاه های زمینی به کار خواهد رفت.
ماهواره آزمایشی دوم با نام Audacy Lynq در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) قرار خواهد گرفت تا امکان استفاده شرکت های تجاری را از ارسال و دریافت اطلاعات تا حد 100 مگابایت بر ثانیه فراهم کند تا بتوانند آزمایش های خود را در فضا انجام دهند.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.