قانون ضد انحصار ؛ مدیران گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل در کنگره آمریکا چه گفتند؟!

نقض قانون ضد انحصار
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کمپانی‌های اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون که پیش از این به نقض قانون ضد انحصار محکوم شده بودند بار دیگر در مقابل کنگره آمریکا حاضر و به دفاع از خود پرداختند.

قانون ضد انحصار یا Antitrust که تحت عنوان «قانون ضد تراست» نیز شناخته می‌شود یک قانون قدیمی آمریکایی است که از انحصاری کردن تجارتی خاص توسط کمپانی‌های بزرگ فعال در آن تجارت جلوگیری می‌کند. طی سال‌های اخیر چهار کمپانی اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون با اتهاماتی مبنی بر نقض قانون ضد انحصار مواجه بوده و روز گذشته نیز مدیران این کمپانی‌ها برای پاسخگویی به این اتهامات مقابل کنگره آمریکا حاضر شدند.

اپل در دادگاه

مدیرعامل‌‌های شرکت‌های اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون روز گذشته مقابل کنگره آمریکا شهادت دادند و تلاش کردند که کمسیون قضایی را قانع کنند که شیوه‌های تجاری آن‌ها مغایر با قوانین ضد انحصار نیست. این دعوی حقوقی یکی از بزرگ‌ترین دعاوی حقوقی مربوط به دنیای تکنولوژی در چند سال اخیر به حساب آمده و بخشی از تحقیقات طولانی مدت در زمینه ضد انحصار است که تاکنون ساعت‌ها مصاحبه و بیش از یک میلیون سند از کمپانی‌های تحت تحقیق دریافت و جمع آوری شده است.

مدیران گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل با حضور در دادگاه استراتژی‌های دفاعی خود را مشخص و به دادگاه ارائه کردند. جف بیزوس از آمازون، مارک زاکربرگ از فیسبوک، تیم کوک از اپل و ساندار پیچای از گوگل/ آلفابت مدعی شدند که کمپانی‌های آن‌ها محصولات سودمندی با رقابت کردن ارائه می‌کنند و مقیاس تحت پوشش زیاد آن‌ها به سادگی باعث بهتر شدن خدمات آن‌ها می‌شود. این ادعاها توسط بسیاری از اعضای کنگره زیر سوال برده شد.

جلسه کنگره با سخنرانی دیوید سیسلاین، مسئول قضایی کمیته ضد انحصار تجاری و مالی آغاز شد. وی با هشدار در مورد قدرتی که در اختیار بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی است گفت:

به دلیل اینکه این کمپانی‌ها در زندگی مدرن ما بسیار نقش مهمی دارند، شیوه‌ها و تصمیمات تجاری آن‌ها بر روی اقتصاد و دموکراسی ما تاثیرگذار خواهد بود. هر تصمیمی که از جانب هر یک از این کمپانی‌ها گرفته شود، می‌تواند به شکلی جدی و طولانی بر روی صدها و میلیون‌ها نفر از ما تاثیر بگذارد.

آقای سیسلاین یک الگو اتهام برای هر چهار کمپانی گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل تعریف کرده که این کمپانی‌ها را محکوم به این کرد که با سلطه بر کانال‌های توزیع، خرید کمپانی‌های کوچک‌تر یا کپی محصولات آن‌ها و روش‌های دیگر از قدرت خود سوء استفاده کرده و قوانین ضد انحصار را نقض می‌کنند. وی در بخشی از صحبت‌های خود با خطاب قرار دادن غول‌های تکنولوژی جهان گفت:

بنیانگذاران ما در مقابل یک پادشاه تعظیم نمی‌کنند. ما نیز نباید در مقابل امپراطوری اقتصادی آنلاین آن‌ها تعظیم کنیم.

البته همه حاضرین در دادگاه، چهار کمپانی بزرگ تکنولوژی جهان را مثل آقای سیسلاین تحت فشار قرار ندادند. به عنوان مثال، یکی از اعضای کمیسیون قضایی به نام جیمز سنسنبرنر طی بیانیه‌ای کم‌تر تهاجمی گفت:

بزرگ بودن به معنای بد بودن نیست، بلکه کاملا برعکس است. شما باید برای موفقیتتان در آمریکا پاداش دریافت کنید. ما اینجا هستیم تا نقش کمپانی‌های شما در بازار دیجیتال و مهم‌تر از آن تاثیراتی که آن‌ها بر روی مشتریان و عموم جامعه دارند را بهتر درک کنیم.

البته جلسه دادگاه غول‌های بزرگ تکنولوژی جهان نیز از شر تاثیرات ویروس کرونا در امان نماند و یک تاخیر یک ساعته برای تمیز و ضد عفونی کردن دادگاه در نظر گرفته شد. بعد از این تاخیر، به مدیران چهار کمپانی اجازه 5 دقیقه سخنرانی ابتدایی داده شد.

این درحالی بود که جف بیزوس و ساندار پیچای با اشاره به دوران کودکی خود کمی چاشنی احساسات را به سخنان خود اضافه کردند. بیزوس از متولد شدن خود در زمانی گفت که مادرش هنوز در دبیرستان بود و آقای پیچای نیز به این نکته اشاره کرد که چگونه زمانی که در هند بزرگ می‌شد دسترسی به کامپیوتر زندگی وی را تغییر داد. تیم کوک، اپل را به عنوان یک کمپانی منحصر به فرد آمریکایی توصیف کرد و مارک زاکربرگ نیز قول داد که کمپانی او در در بازار جهانی رقابت «ارزش‌های آمریکایی» را رعایت خواهد کرد.

با شروع پرسش‌های هیئت قضایی، سیسلاین سوالات خود را از ساندار پیچای، در مورد شیوه‌های جستجوی گوگل از جمله دسترسی این کمپانی به محتواهایی مثل نتیجه بررسی رستوران‌ها پرسید و خطاب به آقای پیچای گفت:
چرا گوگل محتوا را از کسب و کار‌های صادق می‌دزدد؟

سوالات از ساندار پیچای (مدیر گوگل)

ساندار پیچای کنگره آمریکا

با شروع پرسش‌های هیئت قضایی، سیسلاین سوالات خود را از ساندار پیچای، در مورد شیوه‌های جستجوی گوگل از جمله دسترسی این کمپانی به محتواهایی مثل نتیجه بررسی رستوران‌ها پرسید و خطاب به آقای پیچای گفت:

چرا گوگل محتوا را از کسب و کار‌های صادق می‌دزدد؟

زمانی که پیچای به صورت غیر مستقیم این مسئله را انکار کرد آقای سیسلاین پرسید که اگر یک ناسازگاری منافع بین هدف گوگل برای فرستادن افراد به وبسایت‌های مرتبط و انگیزه این کمپانی برای فروش آگهی و گسترش سرویس خود وجود داشت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ وی همچنین سپس به یادداشتی اشاره کرد که نشان می‌داد گوگل از برخی از وبسایت‌های جستجو عمودی به دلیل استفاده بیش از اندازه از ترافیک شکایت کرده است. سیسلاین همچنین درمورد اینکه آیا گوگل از قابلیت‌های نظارتی خود در محیط اینترنت برای شناسایی و حذف رقیب استفاده کرده است یا خیر نیز سوال پرسید.

ساندار پیچای در پاسخ به این سوالات گفت:

همانند سایر کسب و کار‌ها ما در تلاش هستیم تا تمایلات را درک کنیم. شما می‌دانید، داده‌هایی که ما می‌توانیم ببینیم و از آن‌ها برای بهبود محصولات خود برای کاربران خود استفاده می‌کنیم.

سوالات از مارک زاکربرگ (مدیر فیسبوک)

شهادت مارک زاکربرگ در کنگره آمریکا

آقای سنسنبرنر خطاب به مارک زاکربرگ از او سوال پرسید که آیا فیسبوک نظرات سیاسی را فیلتر کرده؟ و چرا به صورت موقت دونالد ترامپ را از پست کردن ویدئویی با مضمون ادعای غلط در مورد ماسک صورت و داروی هیدروکسی کلروکین محروم کرده است؟

زاکربرگ در پاسخ خاطرنشان کرد که این حادثه در توییتر رخ داده است اما همچنین گفت پست‌هایی که در مورد بیماری کرونا اطلاعات غلط می‌دهند باید حذف شوند زیرا این پست‌ها می‌توانند باعث بروز آسیب جدی شوند.

یکی دیگر از مسئولین قضایی حاضر در جلسه به نام جرالد نادلر، از ایمیل‌هایی رونمایی کرد که نشان می‌دادند فیسبوک از ترس اینکه اینستاگرام در آینده به یک رقیب جدی برای آن‌ها تبدیل شود این پلتفرم را خریداری کرده است.

اما زاکربرگ با دفاع از به دست آوردن مالکیت اینستاگرام در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

این کاملا روشن است که اینستاگرام بدون بدون کمک فیسبوک نیز موفق می‌شد. اما موفقیت اینستاگرام ضمانت شده نبود. تحت مالکیت فرار گرفتن فیسبوک تنها به دلیل استعداد بنیانگذاران آن صورت نگرفت بلکه ما خیلی جدی در ساخت زیرساخت‌ها و ترویج آن سرمایه‌گذاری کردیم و بر روی امنیت و خیلی چیزهای دیگر کار کردیم.

در بخش دیگری از این دادگاه که به صورت آنلاین با موضوع نقض قانون ضد انحصار برقرار بود از فیسبوک درخواست شد که درباره‌ی اتهاماتی مبنی بر مداخله در انتخابات آمریکا نیز توضیح دهد که مارک زاکر برگ در این باره گفت:

ما به شدت بر روی مبارزه با دخالت در انتخابات متمرکز هستیم و همچنین به شدت بر روی مبارزه با صحبت‌های نفرت انگیز متمرکز هستیم.

سوالات از جف بزوس (مدیر آمازون)

قانون ضد انحصار / جف بزوس / آمازون

البته فقط پیچای و زاکربرگ در این جلسه مورد سوال مقامات قضایی قرار نگرفتند و جف بزوس مخاطب بعدی آن‌ها بود. در این جلسه در مورد گزارش وال استریت ژورنال و استخراج اطلاعات از سایر فروشنده‌ها توسط آمازون به منظور ساخت محصولات خود توضیح خواسته شد و از آقای بزوس سوال شد که آیا آمازون هرگز اطلاعات سایر فروشنده‌ها را برای گرفتن تصمیمات تجاری استفاده کرده است؟

آقای بزوس در پاسخ گفت که نمی‌تواند به این سوال جواب آره یا نه بدهد اما می تواند بگوید که آن‌ها برای جلوگیری از استفاده داده فروشنده‌ها به نفع خودشان قوانین خاصی دارند اما نمی‌تواند تضمین کنید که این قوانین هرگز نقض نشده‌اند.

بعد از رد و بدل سوالات بین بزوس و هیئت قضایی در خصوص نقض قانون ضد انحصار توسط آمازون دوباره فیسبوک به مخاطب اصلی آن‌ها تبدیل شد و از مارک زاکربرگ در مورد اسناد داخلی و اینکه آیا تاکنون درحالی که تلاش می‌کرده کمپانی خاصی را تحت مالکیت خود درآورد، کمپانی هدف را به تولید محصولات مشابه تهدید کرده است یا خیر سوال پرسیده شد. البته این سوالات با تکذیب و پاسخ منفی سریع آقای زاکربرگ همراه بود.

در بخش بعدی جلسه، هر چهار مدیرعامل به هیئت قضایی تعهد دادند که به هیچ عنوان استفاده از نیروی کار اجباری را تحمل نکرده و محصولاتی که برای آن‌ها از این طریق ساخته شده است را به فروش نرسانند. این موضوع با توجه به گزارشی مطرح شد که نشان می‌داد چین از نیروی‌های کار اجباری اویغور برای تولید محصولات استفاده می‌کند.

قانون ضد انحصار / تیم کوک / اپل

تیم کوک، مدیر عامل اپل، اینگونه درمورد بکارگیری نیروهای کار اجباری اظهار نظر کرد:

اجازه دهید واضح بگویم؛ نیروی کار اجباری خط قرمز است و ما چنین چیزی را در اپل تحمل نخواهیم کرد.

در ادامه، هیئت قضایی چند بار دیگر با خطاب به مارک زاکر برگ، ساندار پیچای، تیم کوک و جف بسوز در مورد اتهاماتی در خصوص نقض قانون ضد انحصار توضیح خواست. هر گونه اتهام وارده به چهار کمپانی بزرگ تکنولوژی توسط مدیران آن‌ها رد شد و همه آن‌ها تقض قانون ضد انحصار را توسط کمپانی خود تکذیب کردند.

جلسه این دادگاه 5 ساعت و نیم به طول انجامید و هیئت قضایی بارها و بارها چهار مدیرعامل چهار شرکت بزرگ تکنولوژی جهان را مورد سوال قرار داد و آن‌ها نیز دفاعیات خود را ارائه کردند. سرانجام آقای سیسلاین جلسه را با گفتن اینکه هیئت قضایی در آینده با جمع بندی و در نظر گرفتن همه موارد یک گزارش منتشر خواهد کرد به پایان برد. وی همچنین در سخنرانی پایانی خود بار دیگر چهار کمپانی فیسبوک، آمازون، گوگل و اپل را به نقض قوانین ضد انحصار محکوم کرده و گفت:

چیزی که برای من مشخص شده است این است که این شرکت‌ها قدرت انحصاری دارند. مقداری از این قدرت باید شکسته شود، همه چیز به درستی تنظیم شده و به شکلی قابل توضیح باید منعقد گردد. ما باید اطمینان حاصل کنیم قانون ضد انحصار که حدود یک قرن پیش نوشته شده است برای عصر دیجیتال نیز کاربرد داشته باشد.

باید صبر کرد و دید که این اتهامات تا چه اندازه می‌تواند بر روی فعالیت چهار کمپانی فیسبوک، آمازون، گوگل و اپل و کمپانی‌های مشابه تاثیرگذار باشد و آیا تصمیم نهایی کنگره آمریکا می‌تواند تغییر سیاست‌های تجاری این شرکت‌ها را در پی داشته باشد یا خیر.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402